ابن عباس همين را «عين حمئه»[1] مىخواند. و «نفسا زكيه و زاكيه» نيز خوانده شده است[2].
و يا: «وَ حَرامٌ عَلى قَرْيَةٍ أَهْلَكْناها» اين آيه در رسم الخط قرآن چنين آمده است «حرم» بدون الف، لذا حمزه، كسائى و شعبه «حرم» به كسر «حا» و سكون «را» خواندهاند[3].
و يا: كوفيون «جعل لكم الأرض مهدا» خواندهاند. چون كه اين گونه نوشته شده بود[4] در حالى كه درست «مهادا» است.
و يا: ابو جعفر و بصرىها خواندهاند: و اذ وعدنا موسى چون كه رسم الخط آن چنين است. و ديگران آن را «واعدنا» خواندهاند[5].
و يا: ابو عمرو و ابن كثير: «بل ادرك» خواندهاند. چون كه چنين نگاشته شده است ولى ديگران «ادّارك» خواندهاند[6].
و يا: نافع «في غيابات الجب» خوانده است به تصور آن كه دو الف از اين كلمه محذوف شده است. ولى ديگران «فِي غَيابَتِ الْجُبِّ» خواندهاند[7].
و يا: عثمان «و رياشا»- كه درست آن «وَ رِيشاً» است- «وَ لِباسُ التَّقْوى» خوانده است[8].
شايد وى نيز فكر كرده بود در اين ميان الفى ساقط شده است.
و يا: «و اختلف الليل» و «علم الغيوب»[9] نوشته شده است در حالى كه درست آن:
«اختلاف الليل» و «علام الغيوب» مىباشد.
و يا: مردى به ابن مسعود گفت: اين كلمه را چگونه تشخيص مىدهى: «ماء غير ياسن» يا «آسن»؟ ابن مسعود گفت: همه قرآن را خواندهام. و اگر براى فاصله گذاشتن
[1] مشكل الآثار، ج 1، ص 110- 115 و الفائق، ج 1، ص 320.