بايد با قسمت اخير اين روايت هشيارانه برخورد كرد. آيا واقعا ابو عبد الرحمن به حسنين- ع- قرآن را آموخت تا آن را ختم كردند؟
ابو عبد الرحمن خودش نزد پدر بزرگوارشان قرآن را آموخت. چرا خود امام امير المؤمنين متكفل تعليم قرآن به حسنين- ع- نشد؟ همانطوركه قرآن را به ابو عبد الرحمن آموخته بود؟ و يا چرا پيامبر اكرم- ص- جدشان به حسنين قرآن را تعليم نفرمود. همانطوركه به پدرشان على- ع- قرآن را آموخته بود؟ و يا همانطوركه به ديگر صحابه آن طور كه مىگويند- قرآن را آموخته بود چرا خود تعليم اين دو سبط را بر عهده نگرفت؟ و يا چرا فاطمه زهرا- سلام اللّه عليها- به حسنين- ع- قرآن را تعليم نفرمود؟ و اصلا چرا خود ابو عبد الرحمن قرآن را نزد حسنين- عليهما السلام- نخوانده باشد و آن را ختم نكرده باشد؟
حقيقت آن است كه راوى براى هماهنگى با اهداف و مقاصد خود در روايت فوق دستكارى كرده است اهدافى كه آشكار است.
بازگشت به مطلب
بهر حال جريان اخذ قرائت عاصم از امير المؤمنين را عده بسيارى از مورخين نقل كردهاند[1] حفص نيز از عاصم همين قرائت را فرا گرفته است. حفص مىگويد: عاصم به من گفت: قرائتى را كه به تو آموختم قرائت على- ع- است. كه من آن را از ابو عبد الرحمن سلمى فرا گرفتهام. عاصم مىگويد كه قرائت وى كمترين اختلافى با قرائت ابو عبد الرحمن ندارد. و ابو عبد الرحمن هم در قرائت خود هيچ اختلافى با قرائت على- عليه السلام- ندارد[2].
همچنين از شيخ عبد الجليل رازى در كتابش «نقض الفضائح» نقل شده است كه:
عاصم، پيشواى شيعه در قرائت بود. مانند ديگر قرّاء كوفه. از رازى همچنين نقل شده
[1] رك: التمهيد فى علوم القرآن، ج 2، ص 195 و 242- 246. الكنى و الالقاب، ج 1، ص 111.
تهذيب تاريخ دمشق، ج 7، ص 123. بناء المقالة الفاطمية، ص 100 و 101. قراءات القراء المعروفين، ص 102، 106، 108 و 140. و التيسير فى القراءات السبع، ص 9.