responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : همپاى انقلاب نویسنده : موسوى اردبيلى، سيد عبدالكريم    جلد : 1  صفحه : 789

از اخلاق اسلامى است. مسلمانان بايد پا را از دايره عدالت بيرون نگذارند، حق را پايمال نكنند و به باطل نگرايند وگر نه افرادى كه به آنها رحم نمى‌كنند، بر آنها مسلط خواهند شد.

خداوند متعال در باره وجوب رعايتِ عدالت مى‌فرمايد:

«وَ لا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَئانُ قَوْمٍ عَلى‌ الَّا تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ اقْرَبُ لِلتَّقْوى‌»[1]

[دشمنى با گروهى ديگر، وادارتان نكند كه عدالت نورزيد. عدالت ورزيد كه به تقوا نزديك‌تر است.]

ما در تمام ابعاد، قدر نعمت‌هاى خداوند را ندانستيم و آنها را بسيار سهل از دست داديم.

به عنوان مثال، امروز جوانان مسلمان از تمدن روم، تمدن آمريكا و تمدن اروپا، بسيار بيشتر از تمدن اسلامى اطلاع دارند. با كمال تأسف، جوانان ما، دانشمندان و هنرمندان غربى را بسيار بيشتر از فقهاى خودمان مى‌شناسند.

اگر از يك دختر و پسرِ مسلمان پرسيده شود كه فلان كتاب كه از آثار يكى از دانشمندان مسلمان است، توسط چه كسى تأليف يافته است؟ معمولًا پاسخ را نمى‌دانند اما اگر از آنها پرسيده شود كه فلان رمان يا نمايشنامه آمريكايى را چه كسى تأليف كرده است؟ معمولًا همگى مى‌دانند.

چرا ما قدر تمدن و رجالِ خود را نمى‌دانيم؟ اگر ما از تمدن و دينِ خود كنار بمانيم و قدر اين نعمت‌هاى خداوند را ندانيم، مسلمانان جهان از يكديگر پراكنده خواهند شد و قرآن و موازين اسلامى و اخلاق اسلامى را كنار مى‌گذارند و در عمل به معارضه با خدا بر مى‌خيزند. در نتيجه به همين روزِ ذلت‌بارِ كنونى مبتلا مى‌شويم.

راه حلّ مشكلاتِ ما در شرق و غرب يا روى آوردن به ابرقدرت‌ها يا غير ابرقدرت‌ها نيست. راه حلّ مشكلات ما، اصلاح خودِ ماست. مسلمانان بايد خودشان را اصلاح كنند. البته وقتى كه انسان مدتى يك مسير انحرافى را پيمود، اصلاحْ چندان كار آسانى نيست.

اين روزهاى سياه، كه مسلمانان در مناطق مختلفِ دنيا مورد تهاجم واقع شده‌اند، نشان دهنده وقوع يك بلا و مصيبتِ بزرگ‌تر در آينده است مگر اينكه از مسير انحرافى كه انتخاب كرده‌ايم، برگرديم و خودمان را اصلاح كنيم.

گاهى اوقات انسان به سراغِ يكى از كتاب‌ها و آثار تمدن اسلامى مثلًا كتابى از ملا محسن فيض مى‌رود و مى‌بيند كه نسخه اصلىِ اين كتاب در كتابخانه آكسفورد است.

متأسفانه بخش عظيمى از ذخاير اسلامى ما به غرب منتقل شده است. اين امر، بسيار شرم‌آور است؛ زيرا نشان دهنده قدر ناشناسىِ ما از ذخاير علمى و تمدن اسلامى كه از نعمت‌هاى خداوند براى ما هستند، مى‌باشد.

اخيراً با ارشاد و حمايت مقام معظّم رهبرى و جمعى از دانشمندان و فضلاى حوزه علميه قم، تصميم گرفته شده كه ان‌شاءالله كنگره‌اى براى بزرگداشت محمد بن نعمان مفيد مشهور به «شيخ مفيد» كه يكى از دانشمندان بزرگِ تاريخ اسلام است، برگزار شود.

اين كار، اقدامى بسيار مفيد و عالى است.

من از توجه و حمايت معنوى و مالىِ مقام معظّم رهبرى و ساير برادران عزيزى كه اين زحمت را بر خود هموار كرده‌اند، تشكر مى‌كنم.

ان‌شاءالله در برگزارى يك كنگره بسيار خوب و عالى موفق شوند.

تاريخ اسلام، سرشار از ستاره‌هاى درخشان علم و دانش مانند شيخ مفيد، سيد مرتضى، شيخ طوسى، بوعلى سينا، رازى، بيرونى، ابن رشد و ... است. ان‌شاءالله بتوانيم همه آنها را به خوبى به نسلِ جوانمان معرفى كنيم.


[1]- سوره مائده( 5)، آيه 8.

نام کتاب : همپاى انقلاب نویسنده : موسوى اردبيلى، سيد عبدالكريم    جلد : 1  صفحه : 789
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست