responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : همپاى انقلاب نویسنده : موسوى اردبيلى، سيد عبدالكريم    جلد : 1  صفحه : 757

86 جمعه 8 آبان 1371- دانشگاه تهران مهم‌ترين عنوان: ضرورت وجود معنويات در زندگى انسان‌

خطبه اول‌

بسم اللّه الرّحمن الرّحيم‌

الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمينَ وَ الصَّلاةُ وَ السَّلامُ عَلى‌ سَيِّدِنا وَ نَبِيِّنَا الْعَبْدِ الْمُؤَيَّدِ وَ الرَّسُولِ الْمُسَدَّدِ ابِى الْقاسِمِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّيِّبينَ الطَّاهِرينَ.

خداوند سبحان مى‌فرمايد:

«انَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدلِ وَ الْاحسانِ وَ ايتاءِ ذِى الْقُربى‌ وَ يَنْهى‌ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ وَ الْبَغْىِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ»[1]

[خدا به عدل و احسان و بخشش به خويشاوندان فرمان مى‌دهد و از فحشا و زشتكارى و ستم نهى مى‌كند. شما را پند مى‌دهد، باشد كه پذيراى پند شويد.]

«اتَّقُوا اللَّهَ وَ يُعَلِّمُكُمُ اللَّهُ»[2]

بندگان خدا! پرهيزكار باشيد تا خداوند به شما علم بياموزد. روح، اعضاى بدن، زبان و قلمتان آراسته به تقوا باشد. تقوا زاد و توشه دنيا و آخرت و موجبِ سعادت است. اگر راه تقوا در پيش گيريد، راه نجات را در پيش گرفته‌ايد و هلاكت به شما راه نخواهد يافت.

ما در آستانه سالگرد روزهاى بزرگ و تاريخى قرار داريم؛ روزهاى بس تلخ و شيرين. همه آن روزها گذشت. اما سرانجام به لطف پروردگار، نتايج خوبِ آن روزها نصيبِ ملت اسلامىِ ايران شد.

يكى از مناسبت‌هاى هفته، سالگرد تبعيد حضرت امام رحمه الله به دستور استكبار جهانى است. آن روزها، پُر سوز و گُداز و پُر هيجان بود. آن روزها همه ناراحت بودند و در غصه فرو رفته بودند.

همچنين اين هفته مصادف با سالگرد روز دانش‌آموز است؛ سالگرد روزهايى كه دانش‌آموزان عزيز را در جلوِ دانشگاه به خاك و خون كشيدند. آن روزها مردم در حال نگرانى، ناراحتى، گريه، ناله، خون دادن و شهيد دادنْ بودند.

مناسبتِ ديگرِ هفته، فرا رسيدن سالگرد اشغال لانه جاسوسى آمريكا در ايران است.

اشغال لانه جاسوسى، اقدام بزرگى بود كه حضرت امامْ آن را «انقلاب دوم» ناميدند و فرمودند: انقلاب دوم از انقلاب اول بزرگ‌تر است. از اشغال لانه جاسوسى آمريكا در ايران، ضربه‌اى بر پيكر آمريكاى جنايتكار وارد شد كه هنوز زخمش التيام نيافته است.

ما بايد آن روزها، آن گريه‌ها، ناله‌ها، خنده‌ها، غصه‌ها و شادى‌ها را فراموش نكنيم و هر سال در سالگردِ آن روزها، مراسم يادبودى داشته باشيم. بايد افكار انقلاب و صحنه‌هايى را كه شما به چشمِ خودتان ديديد، به نسل بعد منتقل كنيم تا نسل‌هاى آينده نيز از اين جرياناتْ خبر داشته باشند.

ما بايد مواظب باشيم كه مبادا گذشتِ زمان و شب و روز، اين رويدادها را كم‌رنگ كند.

اين روزها، سرمايه انقلاب و نهضتِ ماست.

ما از اين روزها، بركت‌هاى فراوانى ديده‌ايم.

انسان همان گونه كه در زندگى نيازمندِ موضوعات ماّى است، به معنويات هم نياز دارد. نياز به معنويات مانند دين و اخلاق و خداوند، يك نياز فطرى و طبيعىِ بشر است.

هر چيزى هر قدر هم كه ارزشمند و گرانبها باشد، حتى اگر ارزشمندترين چيزها مانند علم، صنعت، تكنيك، ثروت، اقتصاد و سياست باشد، باز هم نمى‌تواند جاى معنويات را در جوامع بشرى و زندگى انسان‌ها پر كند.


[1]- سوره نحل( 16)، آيه 90.

[2]- سوره بقره( 2)، آيه 282.

نام کتاب : همپاى انقلاب نویسنده : موسوى اردبيلى، سيد عبدالكريم    جلد : 1  صفحه : 757
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست