responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : همپاى انقلاب نویسنده : موسوى اردبيلى، سيد عبدالكريم    جلد : 1  صفحه : 670

به همديگر، آمد و رفتِ مسلمانان با غربى‌ها بسيار زياد شده است و فرهنگ اسلامى و غربى پيوسته در برخورد و رويارويى با يكديگر هستند. در اين ميان، وظيفه ما چيست؟ چگونه بايد با ارزش‌هاى فرهنگ غربى برخورد كنيم؟ هر چند در اين باره، زياد صحبت شده است اما من امروز احساس نياز مى‌كنم كه باز چند كلمه‌اى در اين باره صحبت كنم.

اسلام در مورد روابط زن و مرد، كيفيت لباس زن، چگونگى صحبت كردن زن، خودنمايى زن، معاشرت زن و مرد با يكديگر و مانند اينها، اصول و مرزهاى مشخصى دارد.

پوست و گوشتِ شما در يك كشور اسلامى به وجود آمده و رشد كرده است. بنا بر اين شما معمولًا با موازين اسلامى آشنا هستيد.

تا ديروز ما مى‌گفتيم كه ما مسلمان هستيم؛ اما امروز مى‌گوييم كه حكومت و قانونِ ما هم اسلامى است.

آيا در چنين شرايطى ما مى‌توانيم در ايران بر اساس ارزش‌هاى فرهنگىِ غربْ عمل كنيم؟

آيا ممكن است كه رفتار ما در مجالس عمومى، مجالس عزا، مجالس عروسى، در خيابان‌ها، در مغازه‌ها و در اتومبيل مانند غربى‌ها باشد؟

چرا در رفتار خود دقت نمى‌كنيم؟ چرا زبان و فكر و قلبِ ما با يكديگر سازگار و هماهنگ نيستند؟ چرا كارهايمان با يكديگر تناقض دارد.

ما مى‌خواهيم فرزندانمان را چگونه تربيت كنيم؟ مى‌خواهيم به دختران و پسرانمان چه بگوييم؟ چه ادعايى داريم؟ آيا ميزان پوشش و حجابِ ما تابع فصل‌هاى سال است و مى‌خواهيم مثلًا در زمستانْ پوشش داشته باشيم اما در تابستانْ پوشش نداشته باشيم؟

آيا فرهنگ حاكم بر آلمان و اتريش و ساير كشورهاى غربى غير از اين است؟

همه ما مسلمان هستيم و بايد به آن دسته از احكام اسلام كه يقينى است، عمل كنيم.

يكى از صحابه خدمت پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله رسيد و عرض كرد: به «اسماء» اجازه ندهيد كه در روز، از منزل بيرون بيايد. اسماء از همسران پيامبر صلى الله عليه و آله بود كه درشت اندام و چهار شانه بود. پيامبر صلى الله عليه و آله از آن صحابى پرسيدند:

اسماء از خانه بيرون نيايد؟ چرا؟

آن صحابى عرض كرد: اسماء چون درشت اندام است حتى از زير چادر هم شناخته مى‌شود و معلوم مى‌شود كه اين زن، اسماء است. پيامبر صلى الله عليه و آله فرمودند: چون خداوندْ اسماء را بلند قد خلق فرموده است، من او را زندانى كنم؟ اين چه حرفى است كه تو مى‌زنى؟

من طرفدار تندروى نيستم اما به هر حال، اسلام در مورد آزادى زن، وظيفه متقابل زن در برابر همسر و فرزندانش و ساير امور، موازينى دارد كه بايد رعايت شود. اين درست نيست كه ما كوركورانه از غربى‌ها و مُدِ روزِ آنها تقليد كنيم و پا جاى پاى آنها بگذاريم و در حالى كه در خانه خود نشسته‌ايم، از نظر فرهنگى در آنها هضم شويم.

دين اسلام رهنمودهاى فراوانى در باره حقوق متقابلِ اعضاى خانواده ارائه نموده است.

پدر و مادر بايد نامى مناسب و شايسته براى فرزندِ خود انتخاب كنند. غذا، پوشاك، و ساير هزينه‌هاى متعارَفِ زندگىِ او را تأمين نمايند و فرزند خود را به طور شايسته و متناسب با شرايط زمانْ تربيت كنند.

اگر پدر يا مادر، نامى بد براى فرزند خود انتخاب كنند كه موجب تمسخر و استهزا و تحقيرِ اين فرزند در ميان مردم باشد، اين پدر و مادر در روز قيامتْ مسئول هستند.

همچنين پدر و مادر بايد فرزندان خود را به طور شايسته تربيت نمايند و چيزهايى مانند شنا را به فرزند خود ياد بدهند. تربيت فرزندان بايد متناسب با شرايط زمان باشد. پدر و مادر

نام کتاب : همپاى انقلاب نویسنده : موسوى اردبيلى، سيد عبدالكريم    جلد : 1  صفحه : 670
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست