responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : همپاى انقلاب نویسنده : موسوى اردبيلى، سيد عبدالكريم    جلد : 1  صفحه : 564

رسانيدند. من مصيبت بزرگِ سالروز شهادت ايشان را به حضرت بقية اللّه (روحى و ارواح العالمين له الفداء) و مقام معظّم رهبرى و ملت شريف ايران و همه شيعيان و مسلمانان جهان تسليت عرض مى‌كنم.

دومين مصيبت بزرگ اين هفته، زلزله‌اى است كه در شمال كشور، رخ داده است.

ابعاد اين زلزله، بسيار وسيع و تكان دهنده است. مصيبت‌هايى كه اين زلزله به وجود آورده، بسيار جانسوز، دلخراش و نگران كننده است. هر ساعت بر خرابى‌هاى ناشى از اين زلزله افزوده مى‌شود.

در اثر اين زلزله راه‌ها، دشت‌ها، خانه‌ها و آبادى‌ها ويران شده‌اند. اخبارى كه رسانه‌هاى گروهى از خرابى‌ها و مصيبت‌هاى اين زلزله نقل مى‌كنند، بسيار دردناك و غير قابل تحمّل است.

همچنين افرادى كه از مناطقِ زلزله زده بازديد كرده‌اند، اخبار بسيار نگران كننده‌اى نقل مى‌كنند. ارتباط تلفنىِ مردم با اين مناطق، قطع شده است. رفت و آمد به وسيله اتومبيل هم ممكن نيست.

افرادى كه برخى از اعضاى خانواده‌شان در آنجا زندگى مى‌كنند، هيچ خبرى از آنها ندارند و با توجه به اخبارِ نگران كننده‌اى كه از آنجا مى‌رسد، بسيار نگران هستند. ان‌شاءالله به خواست خداوند، مشكلات ناشى از اين زلزله حل شود.

اين مصيبت‌ها و ويرانى‌ها به ما مى‌فهمانَد كه بايد خودمان را براى مقابله با اين گونه حوادث، مهيّا كنيم.

چندى قبل در شهر سانفرانسيسكو زلزله‌اى رخ داد كه يك درجه هم از اين زلزله اخيرِ ايران شديدتر بود. بر اساس آمارى كه ارائه شد، در زلزله سانفراسيسكو تنها هشت نفر كشته شدند؛ اما من نمى‌دانم چرا در زلزله اخيرِ ايران با اينكه يك درجه هم از زلزله سانفراسيسكو ضعيف‌تر بود، بر طبق برخى گفته‌ها تا حدود بيست هزار نفر كشته شده‌اند.

علت اين تلفات و آسيب‌هاى سنگينِ ما در اثر زلزله چيست؟ آيا خانه‌هاى موجود در مناطق زلزله زده ايران با مصالح غير مستحكم مانند خشت و گِل ساخته شده است؟ آيا منازل روستايى ايران بدون رعايت اصول ايمنى ساخته شده‌اند؟

آيا تعداد قابل توجهى از منازل ايران فرسوده هستند و با كوچك‌ترين حادثه‌اى در هم فرو مى‌ريزند؟ آيا در ايران تعداد افراد ساكن در هر منزل، بيش از ظرفيتِ واقعىِ منازل است؟ آيا اگر پيش‌بينى‌هاى لازم، صورت گرفته بود، باز هم آمار تلفات اين قدر زياد بود؟

كمبودهاى موجود در كشور را شما بايد برطرف كنيد. ويرانى‌هاى اين كشور را شما بايد بسازيد. طاغوتْ اين كشور را آباد نكرد.

پس از دوره طاغوت هم دشمنان نگذاشتند به سازندگى كشورتان بپردازيد؛ بلكه با جنگ و توطئه‌هاى ديگر، ساختمان‌هاى محكم و شهرهاى شما را ويران كردند.

اكنون تنها مدتِ كوتاهى است كه جنگ پايان يافته و شما به كار سازندگى كشورتان پرداخته‌ايد. يكى از مسائل كشور كه بايد در اين دوره مورد بررسى قرار گيرد، وضعيتِ ايمنى و استحكامِ خانه‌هاى روستايى است.

خانه‌هاى روستايى بايد آن قدر مستحكم ساخته شوند كه نه تنها با هر حادثه كوچكى، خراب نشوند، بلكه بتوانند در برابر زلزله‌هايى به اين قدرت نيز مقاومت كنند.

در اين شرايط حساس، همه ما بايد احساس وظيفه كنيم. تكليف اسلامى و انسانىِ همه ما اين است كه هر يك از ما به اندازه توان و امكاناتش به كمك زلزله‌زدگان و مجروحان و آوارگان اين حادثه بشتابيم.

نام کتاب : همپاى انقلاب نویسنده : موسوى اردبيلى، سيد عبدالكريم    جلد : 1  صفحه : 564
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست