responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : همپاى انقلاب نویسنده : موسوى اردبيلى، سيد عبدالكريم    جلد : 1  صفحه : 43

اينها پاره‌اى از وظايف و مسئوليت‌هاى مردم در مقابل حكومت و وظايف حكومت در مقابل مردم است. من اعتراف مى‌كنم كه مردمِ ما با اين وظايف و ساير وظايف خويش آشنا هستند و بدانها عمل مى‌كنند.

مردم عزيز ما اگر احساس كنند كه نظامشان نيازمند كمك و يارى آنها است، با همه امكاناتشان حكومتِ خود را يارى مى‌دهند و از هيچ تلاشى مضايقه نمى‌كنند.

(تكبير نمازگزاران)

حكومت و دولت شما نيز در حدّ امكاناتش، با تمام توان، كوشش مى‌كند تا به وظايف خويش عمل كند و خدمتگزار خوبى براى شما مردم شريف باشد. مسئولان خدمتگزار شما از اوايل صبح تا نيمه‌هاى شب تلاش مى‌كنند تا كمبودها و ضعف‌هاى موجود را برطرف كنند. آنها غالباً تا ساعت 8 يا 9 شب در محل كارشان مشغول خدمتگزارىِ شما مردم شريف هستند.

الحمد للَّه‌ما افتخار مى‌كنيم كه در ميان مردم و نظامى زندگى مى‌كنيم كه ملت و مسئولان حكومتى- هر دو- مشتاقِ انجام وظايف شرعى و قانونى خود هستند و در انجام مسئوليت‌ها و تكاليف خود كوتاهى نمى‌كنند و خداوند بزرگ در مقابل اين وظيفه‌شناسى آنها، درهاى رحمت خود را بر روى ما باز كرده است.

هنوز مشكلاتى در راهِ پيشرفت انقلاب و رفع كمبودهاى مردم باقى مانده است؛ اما نسبت به گذشته، يك شبه ره صد ساله رفته‌ايم و بايد شكر اين نعمت را به جا آوريم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ اذا جاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَ الْفَتْحُ وَ رَأَيْتَ النَّاسَ يَدْخُلُونَ فى‌ دينِ اللَّهِ افْواجاً فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ وَ اسْتَغْفِرْهُ انَّهُ كانَ تَوَّاباً[1]

خطبه دوم‌

بسم اللّه الرّحمن الرّحيم‌

الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمينَ وَ الصَّلاةُ وَ السَّلامُ عَلى‌ سَيِّدِنا ابِى الْقاسِمِ مُحَمَّدٍ وَ اهْلِ بَيْتِهِ الطَّيِّبينَ الطَّاهِرينَ.

در خطبه دوم به طرح مسائل روز مى‌پردازم. در ابتدا يكى از حوادث صدر اسلام را ذكر مى‌كنم تا براى حلّ مسائل روز از آن الهام بگيرم.

خوارج، در مقابله و رويارويى با حكومت حضرت على عليه السلام مى‌گفتند: «لا حُكْمَ الَّا لِلَّه»، يعنى: حكومت و فرمان دادن، تنها از آن خداوند است. حضرت على عليه السلام مى‌فرمود:

اين حرفِ حقى است كه فرمان دادن، تنها از آنِ خداوند است؛ امّا خوارج از اين كلام حق، معناى باطلى را اراده كرده‌اند. آنها مى‌خواهند حكومت الهى در روى زمين را نفى كنند.

خداوند خود در روى كره زمين نمى‌نشيند، بلكه افرادى را براى حكومت كردن بر مى‌گزيند. خوارج با اين شعار كه «حكومت، تنها از آنِ خدا است»، بنياد و اساس حكومت‌هاى الهى را هدفِ حملاتِ خود قرار داده بودند. به طور خلاصه، منظور آنها اين بود كه حكومت على عليه السلام را نفى كنند.

در اين روزها تبليغات و سر و صداى فراوانى براى دعوت به صلح صورت مى‌گيرد.

افراد بسيارى كه برخى از آنها انگيزه‌اى پاك دارند، به دولت ايران مراجعه مى‌كنند تا ببينند آيا ايران، جنگ طلب است يا صلح طلب؟

هنگامى كه من براى ايراد خطبه‌ها مى‌آمدم، به من گفته شد كه برخى از ميهمانانى كه اخيراً به همين منظور به ايران آمده‌اند، در اين جلسه شركت دارند. من به اين ميهمانانِ‌


[1]- سوره نصر( 110).

نام کتاب : همپاى انقلاب نویسنده : موسوى اردبيلى، سيد عبدالكريم    جلد : 1  صفحه : 43
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست