responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : همپاى انقلاب نویسنده : موسوى اردبيلى، سيد عبدالكريم    جلد : 1  صفحه : 427

پديده بسيار بد و نكبت‌بار اجتماعى قرار داده است. اولين پديده، مسئله شوم مواد مخدر و ديگرى مسئله اشرار، باج‌گيران، باندهاى فساد، فحشا، تجاوز به ناموس، آدم‌ربايى، آدم‌كشى، سرقت مسلحانه و امثال اينها است.

دوره جديد مبارزه با مواد مخدر، از چند ماه پيش با همكارى ارگان‌ها و قوه قضائيه شروع شده است. الحمد للّه پيشرفت خوبى به دست آمده است. مردم ما هم از اين مبارزه راضى هستند.

اخبارى كه در باره مبارزه با مواد مخدر به ما گزارش مى‌شود، اخبار رضايت‌بخشى است.

برادران عزيز، در اين زمينه به موفقيتِ نسبى دست يافته‌اند. اميدواريم كه ان‌شاءالله در مدتِ زمان‌بندى شده، به موفقيت كامل دست يابيم.

در باره مبارزه با مواد مخدر، قبلًا از طريق صدا و سيما و ساير رسانه‌ها اخبارى هر چند ناكافى، به اطلاع مردم عزيز ما رسيده است.

بنا بر اين، امروز من بيش از اين در اين باره صحبت نمى‌كنم.

سومين مسئله‌اى كه مبارزه با آن از سوى شوراى عالى قضائى و قوه قضائيه در اولويت قرار داده شده، مبارزه با اشرار، باج‌گيران، باندهاى فساد و فحشا، آدم‌ربائى، بچه دزدى، تجاوز به ناموس، آدم‌كشى، سرقت مسلحانه و امثال اينها است.

البته اين مسائل، پديده‌هاى جديدى نيستند. قبل از انقلاب هم در جامعه ما اين مسائل وجود داشته است. در دوره قاجار و پهلوى هم اين مسائل در كشور ما وجود داشته است. ما از اين قبيل لوطى‌ها، اشرار، باندها و باج‌گيرها در مركز ايران، در شهرستان‌ها، در جاده‌ها و دشت‌ها، بسيار ديده و شنيده‌ايم.

اين پديده تنها مخصوص به ايران نيست. در ساير كشورها هم كم و بيش وجود دارد.

قبل از پيروزى انقلاب، با مُخ‌ها و بى مخ‌ها[1] اين گونه باندها را در ايران اداره مى‌كردند و دست به شرارت‌ها مى‌زدند؛ اما در نظام عدل اسلامى، ديگر محلّى براى اين شرارت‌ها وجود ندارد. (تكبير نمازگزاران)

قوه قضائيه براى ادامه مبارزه سخت و بى امانِ خود با اين پديده شوم اجتماعى، برنامه‌ريزى كرده است. به اين منظور، قوه قضائيه يك دفتر ويژه اطلاعات تأسيس نموده كه اكنون الحمد للّه آن دفتر، فعال است.

با تأسيس اين دفتر ويژه اطلاعات، هر گاه حادثه‌اى در هر شهر و روستا و جاده و خلاصه هر نقطه‌اى از ايران، صورت بگيرد، قوه قضائيه به سرعت همراه با نيروهاى انتظامى در جريانِ آن حادثه قرار مى‌گيرند و اقدامات لازم را انجام مى‌دهند. تأسيس اين دفتر به تمام دادگاه‌ها و دادسراهاى انقلاب و عمومى، ائمه محترم جمعه، استانداران، فرمانداران، بخشداران، ارگان‌هاى مختلف و نيروهاى انتظامى، بخشنامه شده است و آنها نيز همكارىِ لازم را شروع كرده‌اند.

در دادگاه‌هاى انقلاب، دادگاه‌هاى كيفرى و دادسراها، ترتيبى اتخاذ شده تا تشريفات دست و پا گيرِ قانونى كه موجب اتلاف وقت و تأخير در رسيدگى به پرونده‌ها بود، حذف شود.

تا كنون در بيست و سه شهر يعنى شهرهاى اهواز، تبريز، كرمان، بيرجند، سبزوار، شيراز، ملاير، تهران، باختران، ميانه، ابهر، لرستان، بندرعباس، اليگودرز، اروميه، خمينى شهر، جيرفت، كهنوج، نهاوند، قم، خرم‌آباد، قائم شهر و كرج، روش جديد رسيدگى به‌


[1]-/ اشاره معظّم له به« شعبان جعفرى»، مشهور به" شعبان بى مخ" است. وى در اجراى كودتاى 28 مرداد سال 1332 ه. ش. به نفع محمدرضا پهلوى نقش فعّالى را ايفا نمود.

نام کتاب : همپاى انقلاب نویسنده : موسوى اردبيلى، سيد عبدالكريم    جلد : 1  صفحه : 427
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست