responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : همپاى انقلاب نویسنده : موسوى اردبيلى، سيد عبدالكريم    جلد : 1  صفحه : 27

كه براى اعدام مى‌بريد، حق نداريد در راه به او فحش بدهيد يا يك سيلى به او بزنيد.

در زندان‌ها، كمبودهايى وجود دارد.

من شاهدم كه برادران مسئول، شب و روز تلاش مى‌كنند تا اين كمبودها را برطرف نمايند و ان‌شاءالله موفق خواهند شد.

با كمال تأسف، بعضى‌ها حرف‌هايى را كه راديوهاى خارج يا گروه‌ها و گروهك‌ها مى‌زنند و در ايران ترويج مى‌كنند، بر زبان مى‌آورند و تكرار مى‌كنند. شايد بعضى از اين حرف‌ها از باب قصور و كمبودهاى موجود، در حقيقتْ درست باشد؛ امّا اينها مطلب را جور ديگرى مطرح مى‌كنند.

ما بايد در صحبت‌هاى خودمان مواظب باشيم كه صحبت ما اوّل و آخر، شروع و خاتمه‌اش، اسلامى باشد. ما نبايد هر حرفى را باور كنيم، ما نبايد هر حرفى را شايع كنيم، ما نبايد هر حرفى را بر زبان بياوريم و نبايد روى هر حرفى شعار بدهيم.

آنچه عرض كردم، گزارشى از فعاليت‌هاىِ انجام شده بود. اما آنچه در حال انجام است، رفع نقص از همه دادگاه‌ها و دادسراها و بويژه از دادگاه‌ها و دادسراهاى انقلاب است؛ اين طرح در دست اجرا است و شبانه‌روز روى آن كار مى‌شود.

فعاليت ديگر شوراى عالى قضائى، رسيدگى به مسائل زندان‌ها است. افراد زندانى مسائل بسيار زيادى دارند، هم زندانيان عادى و هم زندانيان سياسى. زندانيان سياسى مسائل بيشترى دارند. شورايى به نام «شوراى رسيدگى به امور زندان‌ها و زندانيان» تشكيل شده است، كار هم زياد مى‌كند؛ امّا كار بيشتر از آن است كه آنها از عهده‌اش بر آيند و به اين زودى تمام شود.

يكى از كارهايى كه انجام شده امّا كاملًا جا نيفتاده، مسئله خانواده‌هاى زندانيان است.

در اوين، جوانى با من تماس گرفت و گفت:

با صرف نظر از مقصر بودن يا مقصر نبودنِ من، من گرفتارم؛ زيرا خانواده من با آمدنم به زندان، وضعشان مختل شده است. من گفتم:

حضرت امام دستور داده‌اند كه به اين موارد رسيدگى شود؛ شوراى عالى قضائى هم امكاناتى دارد.

از برادرانى كه در آنجا زحمت مى‌كشند، خواستم كه فوراً صورت اسامىِ اين افراد را تا يك هفته ديگر به ما بدهند. البته در مورد زندانيان عادى مدتى است كه اين كار شروع شده است؛ يعنى با مراجعه به خانواده‌هاى زندانيان، از آنها تحقيق مى‌كنند و اگر نگرانى يا كمبودى باشد در حدّى كه بتوان اداره كرد، نگرانى را برطرف مى‌كنند.

اين فعاليت در مورد زندانيان سياسى هم هست؛ در شهرهاى مختلف نيز مقدارى از كار، انجام شده است ولى نه به طور منظم.

شوراى عالى قضائى مدت‌ها است، تصميم گرفته است كه خانواده‌هاى زندانيان را از اين نگرانى خلاص كند. مسائل ديگرى هم هست كه اكنون ذكر جزئياتش در اينجا لازم نيست.

خلاصه، با اعتراف به اين كه زندان‌ها و دادسراها و محاكم شرعى و دادگاه‌ها خالى از ضعف نيست و الان تلاش بر اين است كه همه اين ضعف‌ها برطرف گردد، بايد خدمت دست‌اندركاران ارج نهاده شود.

ارزش اينها را نه تنها امروز، بلكه تاريخ انقلاب نبايد فراموش كند. (تكبير نمازگزاران)

به زودى دانشگاهى براى رفع نيازهاى پرسنلىِ قوه قضائيه، و تربيت قاضى و غير قاضى، تأسيس مى‌شود. مقدمات تأسيسِ آن انجام شده و بقيه عمليات آن نيز در حال اجرا است. ديوان عدالت ادارى هم براى پياده كردن اصل ديگرى از قانون اساسى در حال فعاليت است.

دستگاه قضائى كارهاى بنيادى خود را

نام کتاب : همپاى انقلاب نویسنده : موسوى اردبيلى، سيد عبدالكريم    جلد : 1  صفحه : 27
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست