responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : همپاى انقلاب نویسنده : موسوى اردبيلى، سيد عبدالكريم    جلد : 1  صفحه : 226

آمريكااز اين انفجار لرزيده و هنوز نتوانسته است آرامش بيابد. حضرت امام فرمودند: آدم تعجب مى‌كند يك كسى كه رئيس مملكت باشد و آن همه ادّعا و طمطراق داشته باشد، اين همه تناقض بگويد؟[1] آيا شما مصاحبه مطبوعاتى ريگان در باره اين قضيه را خوانده‌ايد؟ ريگان به دليل وحشتى كه از بازتاب اين قضيه داشت، متنى را در مورد آن، آماده كرده بود كه براى خبرنگاران بخواند. قبل از اينكه با خبرنگارها روبرو شود، گفته بود كارمندان كاخ سفيد را جمع كنيد تا اوّل اين متن را به صورت تمرينى براى آنها بخوانم تا اشكالات آن را تذكر بدهند و آن را اصلاح كنم.

وقتى ريگان متن آماده شده مصاحبه‌اش را در ميان كارمندان كاخ سفيد خواند، آنها گفتند: اين متن، صحيح و بسيار مناسب است.

ريگان هم اعلام كرد كه تمرين كافى است، برويم متن را در جمع خبرنگاران بخوانيم.

هنگامى كه ريگان در مصاحبه شركت كرد، از پاسخ دادن به سؤالات خبرنگاران درمانده شد. ده دقيقه پس از پايان مصاحبه، كاخ سفيد در باره سخنان ريگان اصلاحيه داده و سه اشتباه از اشتباهات ريگان در آن مصاحبه را تصحيح كرده است. آش آن قدر شور شده كه آشپزها هم فهميده‌اند.

حرف‌هاى ريگان در آن مصاحبه، فقط سه اشتباه نداشته كه با آن سه اصلاحيه، درست شود؛ بلكه همه حرف‌هاى ريگان در آن مصاحبه اشتباه بود.

لوس‌آنجلس تايمز از مردم آمريكا در مورد آن مصاحبه ريگان، نظرخواهى كرده است. در اين نظرخواهى، 80% مردم آمريكا گفته‌اند كه حرف‌هاى ريگان به هيچ دردى نمى‌خورد. اگر نظر ما را هم به حساب بياورند، من هم نظر مى‌دهم كه ريگان هذيان گفته است. (تكبير نمازگزاران)

هذيانى كه ريگان در اين مصاحبه گفته است، هيچ مريض حصبه‌اى در بدترين شرايط بيمارى‌اش هم نمى‌تواند بگويد.

سناتورهاى آمريكا گفته‌اند: مصاحبه ريگان نه براى ما قانع كننده بود و نه آبروى رفته ريگان را باز آورد. اگر اين مصاحبه را نكرده بود، باز بهتر بود؛ مردم مى‌گفتند:

شايد كارهاى ريگان يك حكمتِ محرمانه داشته باشد كه قابل بيان نباشد. اما مصاحبه ريگان زمينه اين حرف را هم خراب كرد.

ريگان در اين مصاحبه گفته است:

به زودى تغييرات مهمّى در دولت ايران رخ خواهد داد. بارك الله! ببينيد چقدر خوب مى‌فهمد! ما مى‌گوييم: تا انقلاب مهدى، نهضت ادامه دارد، او مى‌گويد: به زودى تغييرات مهمّى در ايران رخ خواهد داد.

چه تغييراتى در ايران صورت مى‌گيرد؟

در اين مصاحبه ريگان تناقض‌گويى‌هاى بسيارى وجود دارد.

حضرت امام فرمودند: اين پيروزى، يك پيروزىِ بزرگ يا بزرگ‌ترين پيروزى است. واقعاً بايد گفت كه نظام جمهورى اسلامى در صحنه سياست بين المللى و جهانى، به اين پيروزى افتخار مى‌كند.

(تكبير نمازگزاران)

برادران و خواهران عزيز! ببينيد ما كجا بوديم و به كجا رسيديم. در زمان شاه وقتى آمريكايى‌ها مى‌خواستند مأمورى را براى كار كردن در ايران بفرستند، به او مى‌گفتند: چون به منطقه نيمه وحشى مى‌روى، اضافه حقوق به تو مى‌دهيم.

ريگان وقتى در مقابل گورباچف قرار مى‌گيرد، باد به غبغب مى‌اندازد و حتى يك ميلى‌متر از موضع خود عقب‌نشينى نمى‌كند؛ كنفرانس هم به بن‌بست كشيده مى‌شود، ريگان‌


[1]- همان.

نام کتاب : همپاى انقلاب نویسنده : موسوى اردبيلى، سيد عبدالكريم    جلد : 1  صفحه : 226
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست