responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : همپاى انقلاب نویسنده : موسوى اردبيلى، سيد عبدالكريم    جلد : 1  صفحه : 222

نام خوبى انتخاب كند كه وقتى او را با آن نام صدا مى‌كنند، احساس كوچكى و حقارت نكند.

حقّ بسيار بزرگِ ديگرِ فرزند بر عهده پدر و مادرش، حق تعليم و تربيت است.

همچنين حق حفاظت و حق تأمين هزينه‌هاى زندگى، از حقوق واجب فرزند بر عهده پدر و مادرش است. وقتى كه فرزندِ پسر به سنّ نوجوانى رسيد، حقّ ياد دادن ورزش، شنا و اسب‌سوارى بر عهده پدر و مادرش دارد.

هنگامى كه فرزند به سنّ ازدواج مى‌رسد، بايد پدرش وسايل ازدواج او را فراهم كند.

به طور خلاصه، پدر تا آخرين روز زندگى خود، در گرو حقوق فرزندش است.

بعد از اينكه پدر از دنيا رفت، قسمتى از اموالش به شكلى كه در قانون ارث گفته شده است به فرزندش منتقل مى‌شود.

اگر خانواده‌ها به هر دليلى، مثلًا به دليل مرگِ پدر خانواده متلاشى شوند، اجتماع انسانى، معنا و مفهومِ خود را از دست مى‌دهد؛ زيرا جامعه از مجموعه خانواده‌ها تشكيل يافته است.

اسلام براى اينكه خانواده‌ها سامان داشته باشند، حقوق متقابل پدر و مادر و فرزندان را از همه ابعاد، به طور دقيق تنظيم نموده است. يكى از اين حقوق كه به ثبات خانواده كمك مى‌كند، حق ارث است.

اكنون ما داراى نظام جمهورى اسلامى هستيم. برنامه‌هاى كشور ما بر اساس اسلام و قرآن است. آيا ممكن است كشورى داراى نظام جمهورى اسلامى باشد؛ اما فرهنگ آن كشور، فرهنگ غربى باشد؟!

همان طور كه در نظام جمهورى اسلامى، ممكن نيست كه اقتصاد، قوانين و قضاوتْ غربى باشد؛ فرهنگ اين نظام هم نمى‌تواند غربى باشد. نظام جمهورى اسلامى با فرهنگِ غربى تناقص دارد، جمع كردنِ آن دو با يكديگر ممكن نيست.

در اروپا براى تنظيم حقوق خانواده، هيچ مقرّرات و نظامى ندارند. فرزندانشان را از ابتدا در كودكستان‌ها و ساير مراكز نگهدارىِ فرزندان مى‌اندازند، تا پدر و مادرها به عيّاشى و هرزگىِ خود برسند و فرزندانشان اسباب زحمتِ آنها نباشند.

به طور طبيعى، عاطفه اين فرزندان هم نسبت به پدران و مادرانشان بسيار كم مى‌شود؛ در نتيجه، در غرب يك كمبود شديد عاطفى و خلأ محبت بين فرزندان و پدران و مادرانشان ايجاد شده است.

غربى‌ها براى حلّ مشكل عدم وجود روابط عاطفى بين فرزند و پدر و مادر در جامعه خود، روز مادر درست كرده‌اند تا هر سال يك روز، فرزندانْ شاخه گلى در دست بگيرند و به سراغِ مادرانشان بروند و ببينند كه آيا مرده يا هنوز زنده است! آن وقت ما هم اين رسم را پسنديده‌ايم و روز مادر درست كرده‌ايم!

براى مسلمان، هر روز، روز پدر و روز مادر است. ما احتياج به روز مادر نداريم.

فرزند مسلمان كه هنگام صبح تا به پدر و مادرش سلام نكرده، غذا نمى‌خورد و دائماً فرمانبردار و در اختيارِ پدر و مادرش است، هر ساعتش، ساعتِ مادر است. براى اين فرزندِ مسلمان، روز مادر چه معنايى دارد؟!

يكى ديگر از دستاوردهاى فرهنگىِ غرب، مؤسسه سالخوردگان است.

در كشورهاى غربى اين را درست كرده‌اند تا هر كس حوصله نگهدارىِ پدر و مادرش را ندارد، او را ببرد و در مؤسسه سالخوردگان بيندازد. ما هم در كشورمان مؤسسه سالخوردگان درست كرده‌ايم، آن هم از چه نوعى!

اخيراً نيروهاى انتظامى كشف كردند كه يكى از اين مؤسسات سالخوردگان، يك مركز

نام کتاب : همپاى انقلاب نویسنده : موسوى اردبيلى، سيد عبدالكريم    جلد : 1  صفحه : 222
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست