responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : همپاى انقلاب نویسنده : موسوى اردبيلى، سيد عبدالكريم    جلد : 1  صفحه : 22

سعى در كم كردن تعداد واسطه‌ها و كوتاه كردن دستِ آنها دارد. اين برنامه از نظر اقتصادى، بسيار عالى است.

البته من قصد اهانت به واسطه‌ها را ندارم؛ اما مى‌گويم: واسطه‌ها اگر پول دارند، سرمايه و پول خود را به جاى واسطه‌گرى كه هيچ ارزشى را ايجاد نمى‌كند، در توليد به كار ببرند تا توليد مملكت بالا برود و فاصله زيادِ ما با خودكفايى كاهش يابد.

ما از برادران عزيزى كه در قسمت‌هاى اقتصادى تلاش مى‌كنند، تشكر مى‌كنيم و اميدواريم بيش از پيش در انجام وظيفه‌شان موفق باشند. همچنين اميدواريم ديگران نيز در اين راه به آنها بپيوندند؛ اما به هر حال تا هنگامى كه جنگ برقرار است، وجود برخى نواقص و كمبودها طبيعى است.

اعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّيْطانِ الرَّجيمِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ وَ الْعَصْرِ انَّ الانْسانَ لَفى‌ خُسْرٍ الَّا الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ وَ تَواصَوْا بِالْحَقِّ وَ تَواصَوْا بِالصَّبْرِ[1]

4 جمعه 23 آبان 1360- دانشگاه تهران مهم‌ترين عنوان: گزارش فعاليت‌هاى قوه قضائيه‌

خطبه اول‌

اعوذ باللّه من الشّيطان الرّجيم‌

بسم اللّه الرّحمن الرّحيم‌

الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمينَ وَ الصَّلاةُ وَ السَّلامُ عَلى‌ افْضَلِ انْبِياءِ اللَّهِ وَ رُسُلِهِ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ عَلى‌ آلِهِ الطَّيِّبينَ الطَّاهِرينَ.

خداى سبحان مى‌فرمايد:

«وَ كَذلِكَ جَعَلْناكُمْ امَّةً وَسَطاً لِتَكُونُوا شُهَداءَ عَلَى النَّاسِ وَ يَكُونَ الرَّسُولُ عَلَيْكُمْ شَهيداً ...»[2]

[و بدين گونه شما را امتى ميانه قرار داديم تا بر مردم گواه باشيد و پيامبر بر شما گواه باشد ...]

امروز در خطبه اوّل، مطالبى را در باره قوه قضائيه جمهورى اسلامى ايران به حضورتان عرض مى‌كنم. از پرسش‌ها و مراجعاتى كه صورت مى‌گيرد، ما احساس مى‌كنيم كه قوه قضائيه نسبت به مسائلى كه براى مردم مطرح است و در باره آنها جواب مى‌خواهند، كمتر صحبت كرده و كمتر مردم را در جريان گذاشته است.

همگى مى‌دانيم كه نظام جمهورى اسلامى ايران با سه ركن و با سه قوّه اداره مى‌شود.

قوه قضائيه در كنار قوه مقننه و قوه مجريه، محل و موضوع خاصّ خود را دارد و اين سه قوّه در زير نظر و در پناه ولايت فقيه و قانون اساسى بايد انجام وظيفه كنند.

مردم منتظرند بدانند چه تغييرات و اصلاحاتى در قوه قضائيه ايجاد شده؟ مشكلاتش چه بوده است؟ چه كارهايى در دست انجام است؟

برنامه‌هاى آينده چيست؟

ما همه مى‌دانيم قوه قضائيه- مادر و مظهر دادگسترى- قبل از پيروزى انقلابْ چه وضعى داشت؛ از نظر قانون و از نظر افرادى كه آن قانون را اجرا مى‌كردند و امثال اينها، تكرار و بازگو كردن آنها در اينجا وقتِ جلسه را مى‌گيرد و لزومى هم ندارد.

وقتى كه هيئت سرپرستىِ سه نفره به امر حضرت امام تشكيل گرديد، احساس شد كه هدف دادگسترى، وظايف دادگسترى، سياست كار قوه قضائيه، خط مشى قوه قضائيه و برنامه‌هاى قوه قضائيه بايد دقيقاً بررسى شود و از آن قوه قضائيه كذائى،


[1]- سوره عصر( 103).

[2]- سوره بقره( 2)، آيه 143.

نام کتاب : همپاى انقلاب نویسنده : موسوى اردبيلى، سيد عبدالكريم    جلد : 1  صفحه : 22
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست