responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : همپاى انقلاب نویسنده : موسوى اردبيلى، سيد عبدالكريم    جلد : 1  صفحه : 104

ما بايد اقتصاد اسلامى را همان گونه كه در قرآن و روايات و فقه اسلام تبيين شده است، بر اساس شرايط خودمان اجرا نماييم.

همان گونه كه حضرت امام در پيام امروزشان فرمودند، احتكار و تقلب و گرانفروشى و ثروت‌اندوزى در كنار مستضعفين و محرومين جامعه، مغاير با اسلام و روحيه مسلمانى است.

مردم عزيز ما و برادران و خواهرانى كه هزينه‌هاى مالى و تداركات جبهه‌ها را تأمين مى‌كنند، بدانند كه هدف ما اجراى كامل احكام مقدس اسلام در اين كشور است.

اگر ما نتوانيم فقر، محروميّت، تهيدستى و خاك‌نشينى را از چهره جامعه‌مان برطرف كنيم، به يقين در تحقق بخشيدن به جامعه اسلامى موفق نبوده‌ايم.

من قبلًا پيشنهادهايى براى رفع محروميّت از جامعه مطرح كردم. آن پيشنهادها مورد نقد و اعتراض قرار گرفت. نظر برخى از افراد اين بود كه اين گونه پيشنهادها مفيد نيست؛ زيرا مردم گمان مى‌كنند كه دولت قصد دارد مسكن شهرنشينان را تأمين كند؛ در نتيجه ميزان مهاجرت به شهرها افزايش مى‌يابد.

منظور من چنين چيزى نبود كه دولت در كوتاه مدت، خواهد توانست مشكل مسكن را حل كند. اكنون اكثر كشورهاى جهان سوم با مشكل مسكن دست به گريبان هستند.

مشكل مسكن به دليل نياز به نيروى انسانى، مصالح ساختمانى و سرمايه فراوان، در كوتاه مدتْ قابل برطرف شدن نيست؛ امّا ما بايد در جهت حلّ اين مشكل حركت كنيم.

بر طبق آمار رسمى، حدود دو و نيم ميليون از خانوارهاى شهرنشين ايران فاقد مسكن و از داشتن يك سَرپناه مناسب محروم هستند. عده‌اى از اين افراد، كپرنشين و گودنشين هستند؛ برخى ديگر در كاروانسراهايى نيمه مخروبه جا گرفته‌اند كه در هر اتاقِ آنها يك خانواده زندگى مى‌كند.

گاه در خانه‌هاى كوچك، خانواده‌اى در تنها اتاقِ خانه زندگى مى‌كند و زيرزمين خانه‌اش را به خانواده‌اى ديگر اجاره داده، اتاقى هم روى پشت بامِ منزلش ساخته و آن را هم به خانواده پر جمعيّتِ ديگرى اجاره داده است.

از طرف ديگر، اجاره دو اتاق با يك آشپزخانه كوچك در جايى مانند خيابان شير و خورشيد در جنوب تهران، حدود سه هزار تومان در ماه است و شما مى‌دانيد كه با توجه به سطح درآمد مردم، اين اجاره‌بها براى بسيارى از افراد بى مسكن، بسيار سنگين است.

خلاصه اين كه، افراد بى مسكن، سختى و دشوارىِ فراوانى را تحمل مى‌كنند.

منظور من از پيشنهادهايى كه قبلًا در مورد حلّ مشكل مسكن ارائه كردم، اين بود كه توجه عموم مردم را به حلّ اين مشكل بزرگِ جامعه جلب نمايم و به همه اعلام كنم كه دولت قادر نيست اين مشكل بزرگ را به تنهايى حل كند.

بنا بر اين بايد همه جامعه- دولت، بخش خصوصى و ثروتمندان- دست به دست هم دهند تا بتوانند به خاطر خدا، براى تحقق بخشيدن به نظام اسلامى، اين درد بزرگ اجتماعى را برطرف كنند.

من از همه شما تقاضا مى‌كنم كه مشكل مسكن را كوچك تصور نكنيد؛ بياييد به اين مشكل اهميت دهيم و تا آنجا كه ممكن است در حلّ آن بكوشيم. شايد روشى كه من براى حلّ اين مشكل، پيشنهاد مى‌كنم اشتباه باشد؛ با هم تحقيق كنيم، شايد راه بهتر و آسان‌ترى بيابيم تا ان‌شاءالله اين مشكل بزرگ حل شود. (تكبير نمازگزاران)

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ اذا جاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَ

نام کتاب : همپاى انقلاب نویسنده : موسوى اردبيلى، سيد عبدالكريم    جلد : 1  صفحه : 104
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست