وامتيار نژادى است و اين با روح اسلام و عدالت سازگار نيست.
در پاسخ بايد گفت اولًا: قسمت مربوط به سادات فقط به نيازمندان آنان داده مىشود آن هم به اندازه نياز يك سال، پس تنها كسانى كه به دليلى در بنبست اقتصادى قرار گرفتهاند مانند فقيران، كودكان يتيم و مانند آن مىتوانند از آن استفاده كنند. و ثانياً: نيازمندان غير سادات مىتوانند مخارج سال خود را از طريق زكات تأمين نمايند ولى نيازمندان سادات حق ندارند از زكات چيزى بگيرند، به جهت اين كه زكات از مالياتهايى است كه در حقيقت جزء اموال عمومى جامعه اسلامى به حساب مىآيد، و محروم نگه داشتن سادات از دستيابى به اموال عمومى درحقيقت براى دور نگه داشتن خويشاوندان پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم از اين سهم است تا بهانهاى به دست مخالفان نيفتد كه پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم خويشان خود را بر اموال عمومى مسلط ساخته است. و در اين صورت بديهى است چون مخارج نيازمندان سادات نيز بايد مانند ساير نيازمندان از طريقى تأمين گردد، در قوانين اسلام چنين پيش بينى شده كه آنها از طريق خمس بهرهمند گردند، و در حقيقت اين كار نه تنها يك امتياز براى سادات نيست بلكه نوعى كنار زدن و دور نمودن آنها از اموال عمومى به خاطر رعايت مصلحت مهمتر مىباشد.
موارد خمس
در هفت چيز خمس واجب مىگردد: يعنى بايد يك پنجم آن را پرداخت نمود، كه عبارتند از: 1- درآمدهاى تجارى و كسب و كار: در صورتى كه انسان از راه كشاورزى، صنعت، تجارت و هر كار اقتصادى ديگر ثروتى به دست