كريم س 67 ى 13: مىفرمايد: وَ أَسِرُّوا
قَوْلَكُمْ أَوِ اجْهَرُوا بِهِ إِنَّهُ عَلِيمٌ بِذاتِ الصُّدُورِ ى 14 أَ لا يَعْلَمُ مَنْ خَلَقَ وَ هُوَ
اللَّطِيفُ الْخَبِيرُ؟! يعنى اين كفّار قريش چه گفتار خود را در
باره پيغمبر پنهان نمائيد چه آشكار در نزد خدا يكسان است، زيرا او بآنچه در
سينهها مىباشد پيش از آنكه به زبان آيد دانا است، آيا آفريننده سينهها آنچه در
آنست نمىداند، و حال آنكه باريك بين و آگاه است؟! ابن ابى الحديد در اينجا سخن
نيكوئى بيان كرده: سخنى به نيكوئى و عظمت و بزرگى شبيه باين سخن سراغ ندارم جز سخن
خداوند سبحان، زيرا كلام امام عليه السّلام شاخه ايست از آن درخت و نهرى است از آن
دريا و شعلهاى است از آن آتش، گويا فرمايش خداى تعالى را شرح داده س 6 ى 59: وَ عِنْدَهُ مَفاتِحُ الْغَيْبِ لا يَعْلَمُها إِلَّا هُوَ وَ
يَعْلَمُ ما فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ ما تَسْقُطُ مِنْ وَرَقَةٍ إِلَّا
يَعْلَمُها وَ لا حَبَّةٍ فِي ظُلُماتِ الْأَرْضِ وَ لا رَطْبٍ وَ لا يابِسٍ
إِلَّا فِي كِتابٍ مُبِينٍ يعنى خزينهها يا كليدهاى
غيب كه از مردم پوشيده و پنهان است نزد اوست كه آنها را جز او كسى نمىداند، و بآنچه
كه در بيابان و دريا مىباشد عالم و دانا است، و هيچ برگى از درخت نيفتد و هيچ
دانه و تخمى در تاريكىها و زير زمين فرو نرفته و كشت نشود مگر آنكه او ميداند، و
نيست ترى و خشكى مگر آنكه در كتاب آشكار ثابت است و علم حقّ تعالى بآن احاطه دارد.
خلاصه امام عليه السّلام در اين باب مىفرمايد:) (50) خداوند متعال عالم و دانا
است بر كسانيكه راز خود را پنهان كنند، و به پنهان گوئى آنانكه سخن با يكديگر
آهسته گويند، و به انديشههائى كه از ظنّ و گمان در دل قرار گيرد، و بآنچه با يقين
تصميم بر آن گرفته ميشود، و به نگاه كردنهاى زير چشم كه از روى دزدى و آهستگى
انجام مىگيرد (بطوريكه ديگرى ملتفت نباشد) و بآنچه در دلها پنهان شده (و هيچكس از
آن آگاه نيست) و به ناديدنيها كه در زير حجابها و پردهها مستور است (و براى احدى
آشكار نمىباشد) و به سخنانى كه سوراخهاى گوشها بدزدى و آهستگى مىشنود، و به
سوراخهائى كه موران كوچك در تابستان و حشرات و گزندگان در زمستان در آنها جا
مىگيرند، (51) و به صداى با آه و ناله و گريه زنهايى كه ميان ايشان و فرزندانشان
مفارقت و جدائى افتاده،