كه خداى تعالى سميع و بصير و عليم و جواد است يعنى شنوا و بينا و
دانا و بخشنده، دانستن و اعتقاد بآنها واجب است، و امّا لامس، و ذائق يعنى لمس
كننده و چشنده چون در قرآن و ادعيه و احاديث چنين الفاظى وارد نشده، گفتن آنها جائز
نيست و اعتقاد بآنها حرام است، در قرآن كريم س 7 ى 180 مىفرمايد:
وَ لِلَّهِ
الْأَسْماءُ الْحُسْنى فَادْعُوهُ بِها، وَ ذَرُوا الَّذِينَ يُلْحِدُونَ فِي
أَسْمائِهِ سَيُجْزَوْنَ ما كانُوا يَعْمَلُونَ يعنى براى خدا
نامهاى نيكوئى است پس او را بآن نامها بخوانيد، و پيروى نكنيد كسانى را كه در
اسماء او عدول كرده منحرف ميشوند يعنى نام مىنهند او را و وصف ميكنند به نامها و
اوصافى كه لايق و سزاوار نيست و گفتن و اعتقاد بآنها جائز نمىباشد، زود باشد كيفر
آنچه را كه رفتار مىنمايند در يابند.
حضرت صادق
عليه السّلام مىفرمايد: «كسيكه از روى جهل و نادانى در اسماء خدا عدول كرده از
پيش خود او را به نامهائى مىنامد مشرك ميشود و نمىداند و باو كافر مىگردد و
گمان ميكند كار نيكوئى كرده» خلاصه مستفاد از قرآن و اخبار آنست كه اسماء اللّه
تعالى توفيقى است يعنى هر اسمى كه در قرآن و احاديث و ادعيه وارد نشده، خدا را بآن
اسم خواندن و وصف نمودن ممنوع و حرام است اگر چه عقلا صحيح و معنى درست باشد) (7)
و بدان راسخين و استواران در علم و دانش (أئمّه طاهرين عليهم السّلام) كسانى هستند
كه اقرار و اعتراف بآنچه كه پوشيده و در پرده است و تفسير آنرا نمىدانند،
بىنيازشان كرده از داخل شدن به درهائى كه جلو پوشيدها نصب شده، پس خداوند تعالى
اقرار و اعتراف ايشان را بعجز و ناتوانى از رسيدن بآنچه كه در علم و دانش آنها بآن
احاطه ندارد، مدح كرده و انديشه نكردن آنان را در چيزيكه بحث و گفتگوى از كنه و
حقيقت آنرا بايشان امر نكرده است رسوخ و استوارى ناميده (و آنها را راسخين و
استواران در علم و دانش خطاب فرموده، زيرا از حدّ خود تجاوز نكرده و در آنچه كه
مأمور نيستند كنه و حقيقت آنرا دريابند تعمّق و انديشه نمىكنند، در قرآن كريم س 3
ى 7 مىفرمايد: هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ عَلَيْكَ الْكِتابَ مِنْهُ آياتٌ
مُحْكَماتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتابِ وَ أُخَرُ مُتَشابِهاتٌ، فَأَمَّا الَّذِينَ فِي
قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ ما تَشابَهَ مِنْهُ ابْتِغاءَ الْفِتْنَةِ وَ
ابْتِغاءَ تَأْوِيلِهِ، وَ ما يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلَّا اللَّهُ وَ
الرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ، يَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ كُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنا
وَ ما يَذَّكَّرُ إِلَّا أُولُوا الْأَلْبابِ يعنى او است خداوندى
كه قرآن را بر تو فرستاد كه بعضى از آن، آيات محكمات و نشانههاى روشن يعنى آياتى
است داراى