responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فروغ ابدیت نویسنده : سبحانی تبریزی، جعفر    جلد : 1  صفحه : 915

پیامبر روز 24 و یا 25 به مدینه رسیده و مقدمات مباهله را انجام داده، آن‌گاه صلح‌نامه را نگاشته است؟ به طور مسلم نه، زیرا همان‌طور که یادآور شدیم، فاصله مکه تا جحفه، 3/ 1 فاصله مکه تا مدینه است.
اکنون باید دید کاروان‌های آن زمان، مجموع مسیر مکه تا مدینه را در چند روز طی می‌کردند. در اینجا سند روشنی جز سیر خود پیامبر در اختیار ما نیست. پیامبر گرامی، این فاصله را در مهاجرت خود به مدینه، در مدت نه روز طی کرد. [1]
همچنین رسول گرامی در سال هشتم هجرت، این مسافت را در مدت یازده روز پیمود. [2]
علت اختلاف این است که پیامبر در سفر نخستین، این مسافت را همراه دو نفر پیمود؛ در حالی که در سفر دوم یک سپاه ده هزار نفری را رهبری کرد و طبعا حرکت این سفر به کندی انجام می‌گیرد.
اگر پیامبر در روز نوزدهم، سرزمین غدیر را ترک کرده باشد، هرگاه مقیاس را نه روز بگیریم آن حضرت باید مسافت جحفه تا مدینه را- به حکم اینکه دو سوم راه است- در مدت شش روز طی کند و روز 24 ذی الحجّه وارد سرزمین مدینه شود و اگر مقیاس را دومی بگیریم (یازده روز) باید این مسافت را در ظرف هفت روز و نیم طی کند و قاعدتا هنگام ظهر روز 26 وارد مدینه شود. آیا با این محاسبه، می‌توان گفت که سرگذشت مباهله در روز 24 یا 25 و یا 27 رخ داده است؟
بی‌پایگی این قول در صورتی ظاهر می‌شود که بدانیم هیئت نمایندگی نجران، پس از یک رشته جریان‌ها و بحث‌ها تن به مباهله داده و سرانجام از مباهله استنکاف کردند و قرارداد صلح را تحت شرایطی امضا نمودند، زیرا هیئت نمایندگی با


[1]. پیامبر شب چهارم ربیع مکه را به عزم مدینه ترک گفت و در روز دوازدهم همان ماه، نزدیک ظهر وارد محله قبا شد. قرائن نشان می‌دهد که حضرت این مسافت را به خاطر تعقیب قریش، به سرعت طی کرده است. «سیره ابن هشام، ج 2، ص 339، و الطبقات الکبری، ج 1، ص 135».
[2]. بحار الانوار، ج 22، ص 19.
نام کتاب : فروغ ابدیت نویسنده : سبحانی تبریزی، جعفر    جلد : 1  صفحه : 915
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست