اینها نبرد میکرد، در صورتی که به اتفاق تمام تواریخ این افراد فقط با علی مبارزه کرده و به دست او از پای درآمدند. 3. این افسانه تاریخی با حدیث متواتری که از پیامبر نقل شده مخالف است، زیرا او درباره علی فرمود: «یفتح اللّه علی یدیه» یعنی این پرچم را به دست کسی میدهم که فتح و پیروزی به دست او صورت میگیرد و فردای آن روز پرچم فتح را به دست او سپرد. از طرف دیگر، یکی از بزرگترین موانع پیروزی، وجود «مرحب خیبری» بود که شجاعت او دو فرمانده اسلام را مجبور به فرار کرد. اگر کشنده وی، محمد بن مسلمه باشد، پیامبر باید این جمله را درباره او بفرمایند نه درباره علی. «حلبی»، سیره نویس معروف میگوید: [1] در اینکه «مرحب» به دست علی علیه السّلام از پای درآمد، شکی نیست. هم چنین «ابن اثیر» میگوید: سیرهنویسان و محدثان علی علیه السّلام را کشنده مرحب میدانند و روایات متواتر در این باره نقل شده است. «طبری» در تاریخ و «ابن هشام» در سیره خود، اندکی دچار آشفتگی شده و جریان شکست و بازگشت دو فرماندهی را که پیش از علی علیه السّلام برای فتح دژهای یهود مأموریت یافته بودند، طوری نوشتهاند که هرگز با مفهوم جملهای که پیامبر اسلام درباره علی فرمود، تطبیق نمیکند. پیامبر در این باره چنین فرمود: «و لیس بفرّار؛ او فرماندهی است که هرگز فرار نمیکند.» مفاد و مفهوم، جمله، این است که علی بسان دو فرمانده گذشته نیست و هرگز او فرار نخواهد کرد؛ یعنی آن دو فرمانده قبلی پا به فرار گذاشته و سنگر را خالی کرده بودند. در صورتی که دو نویسنده نام برده، این نکته را تذکر ندادهاند و جریان بازگشت آنان را طوری نوشتهاند که آن دو کاملا انجام وظیفه کرده، ولی موفق به فتح نشدند. [2] [1]. سیره حلبی، ج 3، ص 38. [2]. سیره ابن هشام، ج 3، ص 349.