نام کتاب : توضيح المسائل: عبادات و معاملات نویسنده : الحكيم، السيد محمد سعيد جلد : 1 صفحه : 485
(مسأله 2330) قرض گرفتن و بدهكار شدن، در صورت بى نياز بودن مكروه است، ولى قرض
دادن به مؤمن مستحب است و پاداش بزرگ دارد و چنانكه در روايات آمده از صدقه نيز
برتر است.
(مسأله
2331) واجب است قرض گيرنده هنگام گرفتن قرض نيت كند كه آن را پرداخت خواهد
نمود. و همين كار موجب ميشود كه خداوند يارى فرمايد و قرضش را زود ادا نمايد و اگر
تصميم بگيرد قرضش را پرداخت نكند همانند دزد ميباشد.
(مسأله
2332) اگر قرض دهنده شرط كند كه چيزى اضافه بگيرد ربا و حرام است.
(مسأله
2333) در قرض، ربا مطلقاً حرام است، خواه كشيدنى و پيمانهاى باشد يا نه.
چنانكه در باب ربا تذكّر داديم.
(مسأله
2334) اگر در قرض شرط زياده كنند، شرط باطل است، ولى قرض باطل نيست و لذا
مالى را كه قرض كرده، ميتواند در آن تصرّف كند و لازم نيست آن مقدار زيادى را
بپردازد.
(مسأله
2335) در قرض شرط هر گونه زيادتى حرام است، چه عين باشد، يا منفعت، يا صفت
و يا غير آن. چنانكه در مسأله بعدى مثال زده ميشود.
نام کتاب : توضيح المسائل: عبادات و معاملات نویسنده : الحكيم، السيد محمد سعيد جلد : 1 صفحه : 485