نام کتاب : توضيح المسائل: عبادات و معاملات نویسنده : الحكيم، السيد محمد سعيد جلد : 1 صفحه : 29
(مسأله 111) در مسح سر واجب نيست كه بر پوست سر باشد، بلكه اگر بر موى جلوِ سر
نيز مسح كند كافى است.
(مسأله
112) مسح كردن از روى كفش و جوراب در مقام ضرورت مثل سرماى شديد و تقيّه
از مخالفان جايز است.
(مسأله
113) در تقيّه ترس بر جان خويش، ترس بر جان ديگران، حسن معاشرت و جلب
محبّت مخالفان براى مصون ماندن از شرّ آنها- ولو در دراز مدّت- كافى است.
(مسأله
114) در جايى كه مخالفان، انسان را ميشناسند و از مذهب او آگاهند و نيازى
به تقيّه احساس نمى شود، تقيّه جايز نيست، بلكه حرام است، زيرا در اين موارد نوعى
چاپلوسى و اهانت به مذهب حقّه ميباشد.
(مسأله
115) آب وضو بايد پاك باشد و اعضاى وضو نيز بايد پاك باشد، تا آب وضو نجس
نشود.
(مسأله
116) اگر يكى از اعضاى وضو نجس باشد و انسان به نيّت وضو آن را در آب كر
فرو ببرد، يا زير شير آب بگيرد، آن عضو پاك ميشود و وضو نيز تحقّق مييابد.
(مسأله
117) در وضو نيّت شرط است و آن امر قلبى است و نيازى به تلفّظ ندارد، و
قصد اجمالى كفايت ميكند، پس كسى كه ميخواهد نماز ياد بگيرد، اگر به كسى كه وضو
ميگيرد و نماز ميخواند، نگاه كند و همانند او رفتار كند و قصد پيروى از او بكند،
كافى است.
(مسأله
118) شستن صورت و دستها و مسح سر و پاها بايد به نيت وضو باشد و براى
تقرّب به خداوند متعال، پس اگر براى خنك شدن و پاكيزگى وضو بگيرد، وضويش باطل است.
نام کتاب : توضيح المسائل: عبادات و معاملات نویسنده : الحكيم، السيد محمد سعيد جلد : 1 صفحه : 29