نام کتاب : بيان در علوم و مسائل كلى قرآن (فارسي) نویسنده : الخوئي، السيد ابوالقاسم جلد : 1 صفحه : 643
4- به
نظر ما: همه اين وجوه و احتمالات بافتگى است كه نه تنها از آيه شريفه
استفاده نمى شود بلكه با ظاهر آيه نيز سازش ندارد زيرا ظاهر آيه همان
راهنمايى خواستن و هدايت طلبيدن است و جز آن چيز ديگرى نيست به آيه شريفه
به مراحل هدايت مربوط است كه ذيلا توضيح داده مى شود. اقسام و مراحل هدايت
پاسخ صحيح در اين باره اين است كه بگوييم: آن هدايتى كه شخص مسلمان در
نمازش از خداوند درخواست و تقاضا مى كند، يك نوع هدايتى است كه براى وى
حاصل نگرديده است و از خداوند متعال درخواست مى كند كه با فضل و رحمتش اين
نوع هدايت را به او هم عنايت كند.
توضيح اين كه: هدايت پروردگار دو قسم است: هدايت عمومى و هدايت خصوصى و
هدايت عمومى گاهى تكوينى است و گاهى تشريعى كه ذيلا همه اين اقسام سه گانه
هدايت را توضيح مى دهيم آنگاه به نتيجه بحث مى پردازيم.
هدايت عمومى تكوينى: همان هدايتى است كه خداوند در طبيعت تمام موجودات اعم
از جماد، نبات و حيوان به وديعت نهاده است كه اين موجودات طبعا و يا به
اختيار خويش به سوى كمال و ترقى در سير و حركتند و اين نيروى كمال بخش و
سير به سوى كمال را خداوند از روز اول در نهاد تمام موجودات نهاده است.
ملاحظه مى كنيد كه نباتات چگونه به رشد و نمو، رهبرى شده و به سوى اين كمال
ره مى سپارند و در اين مسير به سمتى حركت مى كنند كه مانعى در آن وجود
ندارد و باز حيوانات از هدايت تكوينى برخوردار گرديده و طبعا موجوداتى را
كه مزاحم و موذى آن هاست، از موجودات غير موذى و غير مزاحم تميز و تشخيص مى
دهند، مثلا موش از گربه فرار مى كند ولى از گوسفندان فرار نمى كند و
مورچگان و زنبوران عسل تكوينا به تشكيل اجتماع، حكومت، خانه سازى و آماده
ساختن وسايل زندگى، هدايت شده اند و در اثر همين هدايت تكوينى است كه اطفال
در اولين روزهاى تولد به پستان مادر راه يافته، به تغذيه و شير خوردن
رهبرى شده اند.
در اين آيه شريفه كه خداوند از زبان موسى(ع) نقل مى كند، به همان مرحله از هدايت «تكوينى» اشاره شده است: (قالَ رَبُّنَا الَّذِي أَعْطى كُلَّ شَيْ ءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدى .)[1] [1] طه/ 50.
نام کتاب : بيان در علوم و مسائل كلى قرآن (فارسي) نویسنده : الخوئي، السيد ابوالقاسم جلد : 1 صفحه : 643