responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : بيان در علوم و مسائل كلى قرآن (فارسي) نویسنده : الخوئي، السيد ابوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 556


هدف سوره حمدهدف اين سوره اين است كه دو مسئله بسيار مهمى را به انسان يادآورى كند. يكى مسئله توحيد، مخصوصا توحيد در عبادت و اين كه عبادت و پرستش انسان ها بايد منحصرا براى خدا و به خاطر او انجام گيرد و جز او كسى و يا چيز ديگرى قابل ستايش و پرستش نمى باشد. دوم مسئله معاد و ايمان به روز حساب و پاداش كه انسان را از گناه و آلودگى بازمى دارد.
اين دو مسئله (مبدأ- معاد)، هدف اصلى و نهايى اسلام و علت غايى قرآن است و تمام آئين تعاليم اسلام بر اساس اين دو اصل بنيان شده است، زيرا دين اسلام تمام افراد بشر را به سوى ايمان به خدا و يگانه پرستى دعوت مى كند و با صداى بلند و رسا اعلام مى دارد كه:
(قُلْ يا أَهْلَ الْكِتابِ تَعالَوْا إِلى كَلِمَةٍ سَواءٍ بَيْنَنا وَبَيْنَكُمْ أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلا نُشْرِكَ بِهِ شَيْئاً وَلا يَتَّخِذَ بَعْضُنا بَعْضاً أَرْباباً مِنْ دُونِ اللَّهِ.)[1] بگو اى اهل كتاب! بياييد به سوى سخنى كه ميان ما و شما يكسان است كه به جز خداوند يگانه را نپرستيم و چيزى را به او شريك قرار ندهيم و بعضى از ما بعض ديگر را به جز پروردگار يگانه به خدايى نپذيرد! آرى هدف از ارسال پيامبر و نزول قرآن اين است كه به مردم جهان اعلام و تفهيم كند كه جز پروردگار كسى و يا چيزى سزاوار ستايش و پرستش نيست، پس واجب است خضوع و توجه افراد بشر و هر موجودى كه از عقل و شعور برخوردار است، به خداوند اختصاص داشته باشد و در اين سوره مباركه اين مطلب با دليل و برهان بيان شده است.
توضيح اين كه: يك انسان عاقل كه در برابر يك انسان ديگر، خضوع و پرستش مى كند و حوايج و خواسته هاى خويش را به نزد او مى برد يا به جهت امتياز و كمالى است كه در آن شخص مورد خضوع و توجه احساس مى كند؛ چه آن كه هر ناقصى، قهرا و فطرتا در برابر كامل تر از خويش، خاضع است و يا به جهت احسان و انعامى است كه نسبت به شخص خاضع از سوى وى رسيده است و يا به جهت احتياجى است كه در شخص ناقص وجود دارد و مى خواهد به وسيله آن خضوع و اظهار كوچكى، منفعتى را به سوى خود جلب و يا ضررى را از خود برطرف سازد و يا اين كه شخص مورد ستايش و توجه، تسلط و تفوق خاصى بر ستايش ستايش كننده دارد كه وى در اثر اين تسلط و برترى خود را در برابر او مجبور و موظف به خضوع و تواضع مى بيند و از سركشى و عصيان او

[1] آل عمران/ 64.
نام کتاب : بيان در علوم و مسائل كلى قرآن (فارسي) نویسنده : الخوئي، السيد ابوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 556
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست