responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : بيان در علوم و مسائل كلى قرآن (فارسي) نویسنده : الخوئي، السيد ابوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 523

تا ببينيم (ظاهر كنيم) كه كدام يك از آن دو گروه داناترند بر اين كه چه مدتى توقف كرده اند.
و باز مى فرمايد:
(لِنَبْلُوَهُمْ أَيُّهُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا.)[1] به خاطر اين كه آنان را آزمايش كنيم تا ظاهر گردد كه كدام يك از آنان بهترين عمل را انجام مى دهند.
در روايات فراوانى از اهل سنت آمده است كه انفاق و دعا سرنوشت انسان را تغيير مى دهد.[2]
بدا در پيشگويى ها
اگر يكى از ائمه اهل بيت(ع) از وقوع چيزى در آينده به طور جزم و حتم خبر دهد و آن را مشروط و معلق به مشيت پروردگار نسازد، قضا و تقدير حتمى ناميده مى شود و اين همان قسم دوم از اقسام سه گانه قضا است كه قبلا توضيح داده شد.
اين گونه پيشگويى ها همان طوركه پيش بينى شده است، به وقوع خواهد پيوست و كوچك ترين تغيير و «بدا» يى در آن رخ نخواهد داد زيرا خداوند با تغيير دادن آنچه را كه به مردم ابلاغ نموده است، بندگان راستگو و پيامبرش را در ميان مردم كاذب و دروغگو قلمداد نمى كند و آنان را رسوا و بى اعتبار نمى سازد.
و اگر از وقوع چيزى خبر دهند ولى آن را به مشيت و خواست خدا معلق و مشروط سازند و اين شرط و تعليق هم از قرائن و شواهدى كه در همان خبر به كار رفته و از علايم خارجى ديگر استفاده شود، اين گونه پيشگويى ها است كه مورد بدا قرار مى گيرد و احتمال تغيير در آن وجود دارد و اگر چنانچه مشيت پروردگار بر خلاف چنين پيشگويى تعلق گيرد و به وقوع نپيوندد، دروغ محسوب نمى شود و آن را يك پيشگويى صحيحى مى توان ناميد كه خداوند وقوع آن را نخواسته است، زيرا به طورى كه بيان گرديد، وقوع آن از اول مشروط به اين بود كه مشيت و اراده خدا بر خلاف آن تعلق نگيرد.
عياشى در اين مورد از عمرو بن حمق نقل مى كند كه وى مى گفت: هنگامى كه فرق مبارك على امير مؤمنان(ع) شكافته شده بود، من به حضورش بار يافتم. امام فرمود: عمرو! من به اين زودى از

[1] كهف/ 7.
[2] به بخش تعليقات، پاورقى شماره 11 مراجعه فرماييد.
نام کتاب : بيان در علوم و مسائل كلى قرآن (فارسي) نویسنده : الخوئي، السيد ابوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 523
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست