responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : بيان در علوم و مسائل كلى قرآن (فارسي) نویسنده : الخوئي، السيد ابوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 356

حكم آن، ولى ما در بحث تحريف گفتيم كه عقيده به نسخ تلاوت همان عقيده به تحريف است و پايه درست و مبناى صحيحى ندارد و مدارك و دليل اين عقيده چند روايت است كه به صورت خبر واحد نقل گرديده است و در چنين موضوعات مهم خبر واحد نمى تواند اثرى داشته باشد، زيرا تمام، مسلمانان در اين موضوع اجماع و اتفاق نظر دارند كه همان طورى كه خود قرآن با خبر واحد ثابت نمى شود، نسخ قرآن را نيز نمى توان با خبر واحد ثابت نمود.
علاوه بر اجماع مسلمانان، طبيعت هر حادثه حساس و موضوع مهم، سرعت انتشار آن است يعنى خبر اين گونه حوادث به سرعت در ميان مردم شايع و معروف مى شود و ناقلان بيشترى پيدا مى كند و به حدّ تواتر مى رسد. بنابراين، نقل يك حادثه مهم با خبر واحد، به خودى خود دليل بر عدم وقوع آن حادثه مى باشد و نشان مى دهد كه آن حادثه واقع نشده و گوينده آن خبر دروغگو بوده، يا به اشتباه مرتكب شده است، زيرا اگر صحت داشت، به علت اهميت حادثه افراد زيادى آن را نقل مى كردند و نقل آن به حد تواتر مى رسيد.
بنابراين، چگونه مى توان قرآن بودن آيه «رجم» را با خبر واحد ثابت نمود و مدعى شد كه اين جمله از آيات قرآن بوده است كه تلاوتش منسوخ گرديده و حكمش باقى مانده است.
آرى، به طورى كه قبلا بيان شد، عمر آيه رجم را آورد و ادعا نمود كه از قرآن است، ولى چون اين آيه را تنها عمر آورده بود، مسلمانان نپذيرفتند و در قرآن وارد نكردند و بعدا هم آن را به صورت ديگر در آورده و گفتند: كه اين آيه اى بوده است تلاوتش منسوخ و حكمش باقى مانده است.
2- نسخ در تلاوت و حكم
عده اى مى گويند: آياتى در قرآن وجود داشت كه با آيات و يا عوامل ديگر، حكم آن ها نسخ شده است و در ميان مسلمانان مورد عمل نمى باشد و هم تلاوت آن ها نسخ شده و از قرآن ساقط گرديده و خوانده نمى شود.
طرفداران اين نظريه به روايت دهم كه در بخش تحريف در قسمت نسخ تلاوت، از عايشه نقل گرديده است، استدلال مى كنند.
ولى همان ايراد و اشكالى كه به نسخ در تلاوت يعنى به قسم اول نسخ وارد بود، به اين قسم نيز وارد است و روايت عايشه خبر واحدى بيش نيست و خبر واحد نيز تأثير و اعتبارى در مسئله قرآنى ندارد و قرآنى بودن يا نبودن چيزى با خبر واحد ثابت نمى شود.
نام کتاب : بيان در علوم و مسائل كلى قرآن (فارسي) نویسنده : الخوئي، السيد ابوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 356
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست