نام کتاب : بيان در علوم و مسائل كلى قرآن (فارسي) نویسنده : الخوئي، السيد ابوالقاسم جلد : 1 صفحه : 355
نسخ در اسلام و قرآن
اقسام نسخچنان
كه در فصول پيش گفتيم، در ميان مسلمانان در مورد وقوع نسخ اختلافى نيست
زيرا بيشتر احكام شرايع و اديان گذشته با احكام دين مقدس اسلام نسخ شده است
و همچنين در خود دين اسلام نيز قسمتى از احكام نسخ شده و به جاى آن احكام
ديگرى وضع گرديده است.
مثلا: قرآن كريم به نسخ شدن حكم نخستين قبله كه پيامبر(ص) و مسلمانان قبلا
به سوى آن نماز مى خواندند تصريح مى كند و نسخ در اين گونه موارد، مورد
قبول تمام مسلمانان است. آرى، تنها سخن و اختلاف در اين است كه بعضى از
احكامى كه در خود قرآن آمده است، آيا به وسيله آيات ديگر و يا با گفتار
پيامبر(ص) و يا با اجماع و اتفاق ملت اسلامى و يا به وسيله عقل نسخ گرديده
است يا نه؛ سخنى است مفصل و دامنه دار و بحثى است عميق و گسترده و قبل از
شروع به بحث، لازم مى دانيم كه به عنوان مقدمه، نخست اقسام نسخ را بيان
كنيم: 1- نسخ در تلاوت نه در حكم
مى گويند: آياتى وجود دارد كه در قرآن نيست و خوانده نمى شود، ولى حكم آن
ها در ميان مسلمانان جارى و مورد عمل مى باشد، مانند آيه «رجم» كه در قرآن
نيست.
مى گوييم: اين نوع نسخ را «نسخ در تلاوت» مى گويند كه تنها تلاوت آيه، نسخ شده است نه
نام کتاب : بيان در علوم و مسائل كلى قرآن (فارسي) نویسنده : الخوئي، السيد ابوالقاسم جلد : 1 صفحه : 355