responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : بيان در علوم و مسائل كلى قرآن (فارسي) نویسنده : الخوئي، السيد ابوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 246


هشتم: كثرت در مرتبه آحادطرفداران اين نظريه مى گويند: هدف روايات از حروف هفت گانه معينا عدد هفت نيست بلكه منظور كثرت در مرتبه آحاد و يكان است.
بنابراين، حروف هفت گانه به معناى حروف فراوان و زياد خواهد بود، چنان كه هفتاد و هفتصد مى گويند و كثرت در مرتبه عشرات و مآت را اراده مى كنند نه اين دو عدد معين را.
اين نظريه به قاضى عياض و پيروان وى نسبت داده شده است.
پاسخ: بر اين نظريه دو اشكال زير وارد است كه:
اولا: اين نظريه بر خلاف ظاهر روايات است كه عدد هفت را در اين روايات نمى توان به كثرت در آحاد حمل نمود.
و ثانيا: در اين نظريه هدف و منظور از حروف هفت گانه چيست، مشخص نشده، معنايى براى اين حروف گفته نشده است، پس بايد حروف را با يكى از وجوه گذشته معنى نمود و در اين صورت اشكالاتى كه بر آن وجوه وارد بود، بر اين نظريه نيز وارد مى شود.
نهم: قرائت هاى هفت گانه
از وجوه و معانى كه براى حروف هفت گانه گفته شده است، يكى ديگر اين است كه منظور از اين حروف هفت گانه همان قرائت هاى هفت گانه مى باشد.
پاسخ اين وجه اين است: اگر منظور از اين هفت قرائت همان قرائت هاى هفت گانه معروف است، ما در فصل «نگاهى به قرائت ها» بطلان اين نظريه و احتمال را توضيح داديم و اگر منظور از آن، هفت قرائت به طور مطلق و بدون تعيين باشد، مسلم است كه تعداد قرائت ها بيشتر از هفت است.
و اگر كسى چنين توجيه و تفسير كند كه گرچه تعداد قرائت ها در قرآن بيشتر است ولى كلمات قرآن را اگر يكايك حساب كنيم، هر كلمه اى بيش از هفت نوع خوانده نمى شود، پس اختلاف قرائت ها در هر كلمه اى از قرآن بيش از هفت نوع نخواهد بود. جواب اين توجيه اين است كه اگر منظور، اكثر و اغلب كلمات قرآن باشد؛ اين گفتار درست نخواهد بود زيرا كلماتى كه در قرآن با هفت قرائت خوانده مى شود بسيار كم هستند و اگر منظور بعضى از كلمات قرآن باشد، اشكال ديگرى پيش مى آيد كه بعضى از كلمات قرآن با بيش از هفت قرائت تلفظ مى شوند، مانند جمله «و عبد الطّاغوت» كه با بيست و دو قرائت و كلمه «افّ» كه با بيش از سى شكل خوانده مى شود.
نام کتاب : بيان در علوم و مسائل كلى قرآن (فارسي) نویسنده : الخوئي، السيد ابوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 246
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست