responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : بيان در علوم و مسائل كلى قرآن (فارسي) نویسنده : الخوئي، السيد ابوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 211

و هيچ علتى براى اختصاص دادن آن به قرائت هاى هفت گانه و ده گانه وجود ندارد و اساسا- چنان كه توضيح خواهيم داد- قبل از قرن سوم از اين اصطلاحات و اختصاص ها خبرى نبود و اين اصطلاحات بعدا به وجود آمده و قرائت ها به هفت قرائت معروف و منحصر گرديده است. روى اين اصل يا بايد همه قرائت هاى هفت گانه و ده گانه و غير آن ها را متواتر بدانيم و يا هيچ يك از آن ها را متواتر ندانيم. نظريه اول و عقيده به تواتر تمام قرائت ها مسلما باطل است، پس بايد نظريه دوم را قبول نمود و هيچ يك از قرائت ها را متواتر ندانست.
3- مى گويند: متواتر نبودن قرائت هاى هفت گانه مستلزم متواتر نبودن خود قرآن است و چون متواتر نبودن خود قرآن باطل است، متواتر نبودن قرائت هاى هفت گانه نيز باطل خواهد بود و علت تلازم اين است كه متن قرآن به وسيله همان قاريان معروف و حافظان مشهور به ما رسيده است و اگر قرائت آنان متواتر باشد، قرآن نيز متواتر است و اگر ترديدى در قرائت آنان باشد، تواتر قرآن نيز مورد ترديد خواهد بود، بنابراين، چاره اى نداريم جز اين كه متواتر بودن قرائت ها را بپذيريم.
مؤلف: اولا در ميان متواتر بودن خود قرآن و قرائت آن هيچ ملازمه اى نيست زيرا وجود اختلاف در قرائت يك كلمه منافاتى با وجود اتفاق بر اصل آن كلمه ندارد، از اينجاست كه مثلا راويان و ناقلين اشعار و قصايد «متنبى» با اين كه در بعضى الفاظ يك قصيده اختلاف نظر دارند ولى اين اختلاف كوچك ترين لطمه اى بر تواتر آن قصيده نمى زند و كسى در انتساب آن اشعار به «متنبى» ترديد نمى كند و همچنين اختلاف در خصوصيات هجرت پيامبر، بر تواتر قضيه هجرت ضرر نمى رساند، ثانيا: آن چه كه درباره قرآن به وسيله قراء به ما رسيده است، خصوصيات قرائت آن هاست و اما خود قرآن به وسيله تواترى كه در ميان تمام مسلمانان وجود داشته، به ما رسيده است كه همه مسلمانان در تمام دوران ها دست به دست نقل نموده، به وسيله نوشتن و حفظ نمودن از آن نگهدارى كرده اند و اما قاريان در نقل نمودن خود قرآن كوچك ترين اثرى نداشته اند.
از اينجاست كه اگر فرض كنيم، اصلا قاريان هفت گانه و ده گانه وجود نداشتند، بازهم تواتر در خود قرآن ثابت بود، بود و نبود آنان كوچك ترين تأثيرى در اين مسئله نداشت و قرآن بالاتر از اين است كه به وجود افراد معدودى متوقف بوده و صحت آن داير مدار نقل چند نفر انگشت شمار باشد.
4- مى گويند: اگر قرائت ها متواتر نباشد، قسمتى از قرآن مانند «ملك» و «مالك» و مانند آن ها متواتر نخواهد بود زيرا صحيح دانستن يكى از اين دو قرائت و رد ديگرى ادعايى است بدون دليل،
نام کتاب : بيان در علوم و مسائل كلى قرآن (فارسي) نویسنده : الخوئي، السيد ابوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 211
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست