responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : بيان در علوم و مسائل كلى قرآن (فارسي) نویسنده : الخوئي، السيد ابوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 210


بررسى نظريه تواتر قرائت هاى هفت گانه

دلايل تواتر قرائت هاكسانى كه به متواتر بودن قرائت هاى هفت گانه قائل مى باشند، براى اثبات نظريه خويش دلايلى را به قرار زير اقامه مى كنند:
1- مى گويند: متواتر بودن قرائت ها اجماعى است و تمام دانشمندان علوم قرآنى در تمام قرون و اعصار به متواتر بودن قرائت ها عقيده داشته اند.
مؤلف: از آن چه در فصول پيشين آورديم، براى خواننده عزيز بى اساس بودن اين ادعا كاملا ظاهر مى گردد و علاوه بر آن، مفهوم اجماع در صورتى صحيح و محقق خواهد بود كه پيروان نظريه هاى مقابل با نظريه اى كه ادعاى اجماع شده است، مخالف نباشند؛ در صورتى كه در مسئله قرائت هاى هفت گانه، مسئله به عكس است زيرا پيروان هريك از اين قرائت ها پيروان قرائت ديگر را تخطئه نموده و با آن مخالفت مى ورزند.
2- مى گويند: اهميت خاصى كه اصحاب پيامبر و مسلمانان قرن اول و دوم نسبت به قرآن قائل بودند، مستلزم و موجب آن بود كه همه قرائت ها متواتر باشد، چنان كه هر فرد منصف و حقيقت جو اين مطلب را به خوبى درك مى كند.
مؤلف: اهميت دادن مسلمانان به قرآن مجيد، متواتر بودن خود قرآن را ثابت مى كند نه متواتر بودن چگونگى قرائت آن را، مخصوصا اين كه قرائت قرآن در ميان عده اى از قاريان مبتنى بر اجتهاد و يا بر سماع و شنيدن از ديگران بود گرچه از يك نفر باشد.
علاوه بر اين اگر اين گفتار و دليل درست باشد، در تمام قرائت هاى قرآن جريان و سريان دارد
نام کتاب : بيان در علوم و مسائل كلى قرآن (فارسي) نویسنده : الخوئي، السيد ابوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 210
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست