نام کتاب : بيان در علوم و مسائل كلى قرآن (فارسي) نویسنده : الخوئي، السيد ابوالقاسم جلد : 1 صفحه : 204
عدم تواتر قرائت هاى هفت گانه
دلايل عدم تواتر قرائت هادر
صفحات پيش گفتيم كه قرآن به اتفاق همه مسلمانان متواتر است ولى در تواتر
قرائت ها اقوال مختلفى وجود دارد كه به نظر ما اين قرائت ها متواتر نمى
باشند و دلايل زيادى اين نظريه را تأييد مى كند كه اينك قسمتى از آن ها را
در اينجا مى آوريم:
1- بررسى شرح حال راويان قرائات به طورى كه قبلا بيان نموديم، موجب قطع و
يقين مى گردد كه اين قرائت ها براى ما به صورت خبر واحد نقل گرديده است نه
به صورت تواتر. علاوه بر اين، وثاقت و مورد اطمينان بودن بعضى از راويان
اين قرائت ها ثابت و مسلم نمى باشد، با اين حال چگونه مى توان گفت كه اين
قرائت ها با تواتر به خود قاريان مى رسد؟! 2- دقت و تدبر در اين كه اين
قاريان چگونه و از كجا اين قرائت ها را فرا گرفته اند، ثابت و روشن مى سازد
كه اين قرائت ها براى خود قاريان نيز به صورت خبر واحد نقل گرديده است، نه
به طور متواتر.
3- اگر فرض كنيم كه راويان هر قرائت تا به قارى آن در هر طبقه، به حد تواتر
رسيده و از افرادى بوده اند كه هرگز به كذب و دروغ اجتماع نمى كنند. در
اين فرض نيز باز سند روايت كه به خود قارى مى رسد؛ تواتر آن قطع مى شود و
به صورت خبر واحد در مى آيد، زيرا هر قرائت را در اصل يك قارى خوانده و
ارائه كرده است نه بيشتر.
4- هريك از قاريان و پيروان آنان بر صحت قرائت خويش دلايلى مى آورند و با
همين دلايل نسبت به قرائت هاى ديگر اعتراض مى كنند. خود اين عمل نشان مى
دهد كه اين قرائت ها بر اجتهاد
نام کتاب : بيان در علوم و مسائل كلى قرآن (فارسي) نویسنده : الخوئي، السيد ابوالقاسم جلد : 1 صفحه : 204