نام کتاب : زيارتگاههاى عراق (معرفى زيارتگاه هاى مشهور در كشور عراق) نویسنده : فقیه بحرالعلوم، محمدمهدی جلد : 1 صفحه : 495
فشار و كنترل سختى بر آن حضرت و خانوادهاش، در اين ايام وارد مىشد. اين اقدامات و سختگيرى حاكميت، بهويژه در طول دوران معتمد عباسى را نمىتوان بىتأثير از مسئله مهدويت دانست؛ زيرا حديثى رايج و شايع بين عالمان و راويان، از پيامبر (ص) نقل مىشد كه آن حضرت فرموده بود:
همانا
مهدى، همنام من و شبيهترين مردم به من خواهد بود و او داراى غيبت طولانى و از
ديدگان مخفى است و بعد از دوره غيبت، جهان را از عدل و داد پُر خواهد كرد؛
همانگونه كه از ستم پر شده است.[1638]
احاديث
ديگرى نيز از آن حضرت، بيانگر آن بود كه مهدى، نهمين فرزند امام حسين (ع) است.[1639]
پس بنابر محاسبه عادى كه خلفاى عباسى، از زبان علماى دربار خويش داشتند، وى
مىتوانست فرزند امام عسكرى (ع) باشد و به همين دليل، نهايت سختگيرى را براى
شناسايى و از بين بردن او داشتند.
شب موعود
سرانجام
شبى فرا رسيد كه بايد وعده بزرگ حقتعالى محقق شود. آن شب، نيمه شعبان بود؛ شبى كه
نزد مسلمانان، پرخير و بركت، به حساب مىآيد.[1640]
در اين شب، مولودى متولد مىشد كه شيوه تولدش، همانند حضرت ابراهيم (ع) و حضرت
موسى (ع) بود؛ يعنى تا پيش از تولد، آثار حمل در مادر ايشان، ديده نمىشد. مشيت
الهى بر اين بود كه به اين صورت، جان حجت خويش حفظ شود و اين، همان معنايى است كه
[1638] . پيامبر اكرم( ص) فرمود:« المهدي من ولدي، اسمه
اسمي و كنيته كنيتي، أشبه الناس بي خَلقاً و خُلقاً تكون له غيبةٌ و حيرةٌ تضلّ
فيها الامم ... يملأها عدلًا و قسطاً كما ملئت ظلماً و جوراً». عيون اخبار الرضا(
ع)، ج 1، ص 41؛ الغيبة، طوسى، ص 143؛ الغيبة، نعمانى، ص 62.
[1639] . اين روايات، از طريق شيعه، فراوان و از طريق
اهلسنت، دستكم، چهل روايت مىباشد كه از طرف خودشان توثيق شده است.
[1640] . در عظمت اين شب، احاديث بسيار مهمى از پيامبر( ص)
و اهل بيت( عليهم السلام) وارد شده است كه داراى اعمال مهمى، مانند احيا و زيارت
سيد الشهدا( ع) است. روزه نيمه آن، بسيار فضيلت داشته و نزد عامه نيز بسيار مورد
توجه است.
نام کتاب : زيارتگاههاى عراق (معرفى زيارتگاه هاى مشهور در كشور عراق) نویسنده : فقیه بحرالعلوم، محمدمهدی جلد : 1 صفحه : 495