نام کتاب : تقريرات فلسفه امام خمينى قدس سره نویسنده : الخميني، السيد روح الله جلد : 1 صفحه : 268
آنچه با اين حواس جزئى درك مىشود به مناسبت مُدرِك، به آن جزئى گفته و آنچه با مُدرِك كلى، يعنى ادراك عقل كه محتاج به آلت ادراك، نيست، درك گردد، به آن كلى گويند، بدون تفاوت در مُدرَك و مُدرِك در متن واقع آن، لا كلى و لا جزئى. [1]
حاجى در ابطال اين مذهب مىفرمايد: متن واقعيت آنها باعث گشته كه يكى با درك جزئى ادراك شده و يكى با درك كلى ادراك گردد.
و بالجمله: چون جزئى در متن واقع جزئى است؛ لذا بايد مدرِك آن جزئى باشد و چون كلى در متن واقع كلى است؛ لذا بايد ادراك آن به واسطه درك كلى باشد.