responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تقريرات فلسفه امام خمينى قدس سره نویسنده : الخميني، السيد روح الله    جلد : 1  صفحه : 268

آنچه با اين حواس جزئى درك مى‌شود به مناسبت مُدرِك، به آن جزئى گفته و آنچه با مُدرِك كلى، يعنى ادراك عقل كه محتاج به آلت ادراك، نيست، درك گردد، به آن كلى گويند، بدون تفاوت در مُدرَك و مُدرِك در متن واقع آن، لا كلى و لا جزئى. [1]

حاجى در ابطال اين مذهب مى‌فرمايد: متن واقعيت آنها باعث گشته كه يكى با درك جزئى ادراك شده و يكى با درك كلى ادراك گردد.

و بالجمله: چون جزئى در متن واقع جزئى است؛ لذا بايد مدرِك آن جزئى باشد و چون كلى در متن واقع كلى است؛ لذا بايد ادراك آن به واسطه درك كلى باشد.


[1] رجوع كنيد به: اسفار، ج 2، ص 10؛ شوارق الالهام، ص 177.

نام کتاب : تقريرات فلسفه امام خمينى قدس سره نویسنده : الخميني، السيد روح الله    جلد : 1  صفحه : 268
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست