مسأله 5- عمره تمتع را اگر كسى به جا بياورد كافى است از عمره مفرده.
مسأله 6- كسى كه وظيفهاش حج تمتع است مثل اشخاصى كه از مكه شانزده فرسنگ شرعى دور باشند، اگر استطاعت براى عمره داشته باشند و براى حج نداشته باشند عمره مفرده بر آنها واجب نيست مثل اشخاصى كه به نيابت حج مىكنند، گرچه احتياط آن است كه به جا آورد.
مسأله 7- كسى كه مُحرم شد به احرام عمره مفرده، حرام مىشود بر او جميع چيزهايى كه در احرام تمتع گفته شد، و بعد از آنكه تقصير كرد يا سر تراشيد همه چيز بر او حلال مىشود مگر زنها، و بعد از آنكه طواف نساء را با نمازش به جا آورد زن هم بر او حلال مىشود.
مسأله 8- طواف نساء را در عمره مفرده بايد بعد از تقصير يا سر تراشى به جا آورد.
مسأله 9- كسى كه به احرام عمره مفرده وارد مكه شد، اگر احرامش در ماههاى حج بوده، جايز است كه آن را عمره تمتع قرار دهد و دنبال آن حج تمتع به جا آورد و در اين صورت هَدْى بر او واجب مىشود.
صورت حج تمتع اجمالًا
بدان كه حج تمتع مركب است از دو عمل، يكى عمره تمتع و ديگرى حج تمتع، و عمره تمتع مقدم است بر حج.