نمىتواند نماز طواف را صحيح بخواند، يا نمىتواند خودش رَمْى جمرات كند، و يا نمىتواند قربانى نمايد، و يا نمىتواند يكى ديگر از واجبات حج را اعم از اركان و غير اركان انجام دهد، معذور است يا خير؟
ج- هر كس نتواند اعمال اختيارى حج را انجام دهد، معذور است و نمىتواند نايب شود؛ ولى مباشرت در ذبح در حال اختيار هم لزوم ندارد، و لذا كسى كه نمىتواند ذبح كند مىتواند براى حج نايب شود و براى ذبح نايب بگيرد.
40- س- كسى كه نماز او صحيح نيست و براى حج به نيابت آمده است، آيا نيابت او صحيح است؟ و مفروض اين است كه به عنوان نيابت مُحرم شده است؟
ج- اگر از قرائت صحيح معذور است، نيابت و احرام او باطل است، و اگر معذور نيست، صحيح است و بايد قرائت خود را درست كند.
41- س- اگر مستنيب يا منوبٌ عنه در وقت نيابت بدانند كه نايب جزء معذورين است و او را نايب كنند، اولًا آيا اجرت نيابت براى نايب حلال است يا نه؟ و ثانياً آيا حج نيابتى او صحيح و از حَجة الاسلام يا غير حَجة الاسلام منوبٌ عنه كفايت مىكند يا نه؟
ج- با فرض مذكور معذور بوده، و استيجار شده استحقاق اجرت ندارد، و كفايت نمىكند.