فرزندانشان قصد دارند جارى كنند كه اين معاشرتها حرام نباشد، چون حضرت عالى اذن پدر را در باكره احتياط واجب مىفرماييد و در اين موارد چه بسا هست كه پدرها راضى نمىشوند و يا آنكه نمىشود اذن گرفت، اجازه مىفرماييد كه اين احتياط ترك شود و بدون اذن ولىّ صيغه جارى گردد يا خير؟ و ديگر آن كه بعضى موارد هست كه پسر و دختر به هم علاقه دارند و تحصيل اذن از پدر بواسطه شرم و حيا و موانع ديگر مشكل است آيا ترك اين احتياط در اين صورت جايز است يا خير؟
ج اذن پدر ساقط نمىشود بلكه اخيراً اذن پدر را شرط مىدانم به حسب فتوى.
س 95- آيا اموالى كه مرتدّ بعد از ارتداد تحصيل كرده جايز است نقل و انتقال و معامله با او؟ و آيا اولاد او هم مثل ساير فرق مرتدّ ملّى [1] حساب مىشوند و معامله با او جايز است يا خير؟
ج اموالى كه بعد از ارتداد تحصيل كرده محكوم به ملك اوست و اولاد او قبل از ارتداد به حكم مسلمان است مگر آن كه بعد از بلوغ اظهار كفر كند كه در اين صورت حكم مرتد دارد و اولاد بعد از ارتداد حكم ساير كفار را دارد و حكم مرتد را ندارد.
[1] كسى كه از پدر و مادر غير مسلمان متولد شده است ولى خودش پس از اظهار كفر مسلمان شدهاست و مجدداً كافر شده است.