responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (نشر آثار) نویسنده : خمینی، سید روح الله    جلد : 2  صفحه : 254

مسأله 1- از چيزهايى كه سزاوار است كه انسان به آن اهتمام بورزد، اين است كه در صفات كسى كه مى‌خواهد با او ازدواج نمايد، دقت كند، كه از پيغمبر صلى الله عليه و آله و سلم است: «براى نطفه‌هايتان اختيار كنيد پس به درستى كه دايى يكى از همخواب‌ها است». و در خبر ديگر است: «براى نطفه‌هاى خود اختيار كنيد پس به درستى كه فرزندان شبيه دايى‌ها مى‌باشند».

و از مولاى ما امام صادق عليه السلام است كه براى بعضى از اصحابش در وقتى كه گفت: «تصميم گرفته‌ام ازدواج نمايم» فرمود: «ببين نفست را كجا قرار مى‌دهى و چه كسى را در مالت شريك مى‌نمايى و چه كسى را بر دين و سرّت مطلع مى‌كنى، پس اگر ناچارى كه ازدواج نمايى، بكرى را بگير كه به خير و حسن خلق انتساب دارد». و نيز از امام صادق عليه السلام است:

«به درستى زن گردن‌بند است، پس ببين چه گردن‌بندى به گردن مى‌اندازى و براى زن معادلى نيست؛ نه براى شايسته آن‌ها و نه براى بد آن‌ها، اما شايسته آن‌ها پس عدل آن‌ها طلا و نقره نيست و او از طلا و نقره بهتر است و اما بد آن‌ها عدل آنان خاك نيست و خاك از آن‌ها بهتر است». و همان طور كه براى مرد سزاوار است كه دقت كند چه كسى را براى ازدواج اختيار مى‌نمايد همچنين براى زن و اولياى او هم سزاوار است كه نسبت به مرد دقت نمايند، كه از مولاى ما امام رضا عليه السلام از پدرانش از پيغمبر صلى الله عليه و آله و سلم است كه فرمود:

«نكاح، بندگى است؛ پس اگر يكى از شما دخترش را به نكاح داد تحقيقاً او را بنده قرار داده است، پس هر كدام شما ببيند كه دختر گرامى‌اش را بنده چه كسى قرار مى‌دهد».

مسأله 2- سزاوار است كه در انتخاب زن، تنها به جمال و مال او نگاه نشود، كه از پيغمبر صلى الله عليه و آله و سلم است: «كسى كه زنى را ازدواج كند كه فقط براى جمالش با او ازدواج مى‌كند آنچه را كه دوست دارد در او نمى‌يابد و كسى كه با زنى فقط به جهت مالش ازدواج كند خدا او را به همان واگذار مى‌كند، پس بر شما باد به صاحب دين». بلكه بايد زنى را اختيار كند كه داراى صفات شريف و شايسته باشد كه در اخبار، مدح او آمده است و صفات بد را نداشته باشد كه احاديث به مذمّت او ناطقند. و جامع‌ترين خبر در اين زمينه آن است كه از پيغمبر صلى الله عليه و آله و سلم وارد شده كه فرمود: «بهترين زنان شما زنى است كه اولادآور و مهربان و عفيف باشد و در بين اهل خودش عزيز باشد و نسبت به شوهرش ذليل و متواضع باشد و جمالش را بر شوهر آشكار نمايد و بر غير او، محفوظ باشد؛ زنى كه حرف شوهر را

نام کتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (نشر آثار) نویسنده : خمینی، سید روح الله    جلد : 2  صفحه : 254
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست