responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (نشر آثار) نویسنده : خمینی، سید روح الله    جلد : 1  صفحه : 565

دشمنى كند (در اينجا) ملحق به كفار مى‌شود؛ و بعيد نيست كه به راهزنان و نظاير آنان، تعدّى شود. بلكه بعيد نيست كه از فروش سلاح به فروش غير سلاح به دشمنان دين از آنچه كه سبب قوت گرفتن آنان بر اهل حق است تعدّى شود؛ مانند زاد و راحله و حيوانات باربر و مانند آن‌ها.

مسأله 12- تصوير نمودن صاحبان روح از انسان و حيوان در صورتى كه به صورت مجسّمه باشد حرام است؛ مانند آنچه كه از سنگ‌ها و فلزات و چوب‌ها و مانند اين‌ها درست مى‌شود. و اقوى آن است كه در صورتى كه مجسّم نباشد جايز است؛ اگر چه احتياط (مستحب)، ترك آن است. و تصوير غير صاحبان روح مانند درخت‌ها و گل‌ها و مانند اين‌ها و لو اينكه مجسّم باشد جايز است. و بين اقسام تصوير، از نقش كردن و بافتن و دوختن و تراشيدن و غير اين‌ها فرقى نيست. و تصوير متداول در زمان ما با وسايل متداول جايز است، بلكه ظاهر اين است كه اين كار جزء تصوير نيست. و همان طور كه عمل صورت‌سازى از صاحبان روح به صورت مجسّمه حرام است، كسب كردن با اين كار (صورت‌سازى) و گرفتن اجرت بر آن حرام مى‌باشد. اين تمامش در درست كردن صورت‌ها بود و اما فروختن و نگهداشتن و استعمال كردن آن‌ها و نگاه به آن‌ها، اقوى آن است كه همه اين‌ها حتى مجسّمه‌ها جايز است، البته نگهداشتن آن‌ها در خانه مكروه است.

مسأله 13- انجام دادن و شنيدن غنا و كسب كردن با آن حرام است. و غنا، تنها زيبا كردن صدا نيست، بلكه عبارت از كشيدن و گرداندن صدا با كيفيت خاصى است كه طرب‌آور و مناسب مجالس لهو و محافل طرب و آلات لهو و ادوات موسيقى باشد. و بين استعمال آن در كلام حق- مانند قرائت قرآن و دعا و مرثيه- و بين غير آن از شعر يا نثر فرقى نيست، بلكه اگر آن را در چيزى كه خداوند متعال به آن اطاعت مى‌شود استعمال كند عقابش مضاعف مى‌گردد. البته گاهى غناى زنان آوازه‌خوان در عروسى‌ها استثنا شده و آن بعيد نيست. و احتياط (واجب) ترك نشود كه به زفاف عروس و مجلسى كه جلوتر يا بعد از آن براى زفاف گرفته مى‌شود اكتفا شود؛ نه هر مجلسى، بلكه احتياط (مستحب) اين است كه مطلقا اجتناب شود.

نام کتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (نشر آثار) نویسنده : خمینی، سید روح الله    جلد : 1  صفحه : 565
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست