responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (نشر آثار) نویسنده : خمینی، سید روح الله    جلد : 1  صفحه : 526

مى‌دادند و ربّانيون و احبار، آنان را از اين كار، نهى نمى‌كردند و به درستى كه آنان چون در معاصى، به آخرين درجه رسيدند و ربّانيون و احبار، آنان را از اين كار منع ننمودند، عقوبت‌ها بر آنان نازل شد، پس امر به معروف كنيد و نهى از منكر بنماييد و بدانيد كه امر به معروف و نهى از منكر هرگز اجلى را نزديك نمى‌كنند و رزقى را قطع نمى‌نمايند»، تا آخر حديث. و از أبو جعفر (امام محمّد باقر) عليه السلام است كه فرمود: «در آخر الزمان گروهى هستند كه در ميان آنان از دسته‌اى رياكار پيروى مى‌شود كه قرآن خواندن و عبادت كردن را به خود مى‌بندند تازه به دوران رسيدگانى بى‌خردند، نه امر به معروف را واجب مى‌شمارند و نه نهى از منكر را، مگر زمانى كه از ضرر آن آسوده خاطر باشند به دنبال آن هستند كه براى خودشان رخصتى بيابند و عذرى پيدا كنند- سپس فرمود-: و اگر نماز به ديگر كارهايى كه با اموالشان و يا با بدن‌هايشان انجام مى‌دهند ضرر مى‌رسانيد حتماً نماز را ترك مى‌كردند همان‌گونه كه بالاترين و شريف‌ترين واجبات (يعنى امر به معروف و نهى از منكر) را ترك كردند، همانا امر به معروف و نهى از منكر واجب بزرگى است كه با آن واجبات برپا مى‌شود. در آنجا غضب خداى عزّ و جلّ به مرحله كمال مى‌رسد و خداوند همه را با عقابش فرا مى‌گيرد، پس نيكان در خانه بدان و كودكان در خانه بزرگ‌ترها نابود مى‌شوند».

و از محمّد بن مسلم (روايت) است كه گفت: «حضرت امام صادق عليه السلام به شيعيان نوشت كه: بايد حتماً سالمندان و خردمندان شما به نادانان و رياست‌طلبان توجهى بكنند (امر به معروف و نهى از منكر كنند) و يا آن‌كه لعنت من حتماً به همه شما خواهد رسيد». و احاديث ديگرى از اين قبيل.

گفتارى در مورد اقسام امر به معروف و نهى از منكر و كيفيت وجوب آن‌ها

مسأله 1- در اينجا هر كدام از امر به معروف و نهى از منكر به واجب و مستحب تقسيم مى‌شود، پس چيزى كه عقلًا يا شرعاً واجب است، امر به آن واجب مى‌باشد و چيزى كه عقلًا قبيح، يا شرعاً حرام است، نهى از آن واجب مى‌باشد و چيزى كه مندوب و مستحب باشد، امر به آن چنين است و آنچه مكروه باشد، نهى از آن چنين است.

مسأله 2- اقوى آن است كه وجوب امر به معروف و نهى از منكر كفايى است، بنا بر اين‌

نام کتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (نشر آثار) نویسنده : خمینی، سید روح الله    جلد : 1  صفحه : 526
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست