responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (نشر آثار) نویسنده : خمینی، سید روح الله    جلد : 1  صفحه : 110

- شب اول و سوم و پنجم و به همين منوال- و تمام شب‌هاى دهه آخر ماه رمضان مى‌باشند و غسل شب‌هاى قدر، شب نيمه، شب هفدهم، شب بيست و پنجم، شب بيست و هفتم، شب بيست و نهم، تأكيد بيشترى دارد. و در آخر شب بيست و سوم، غسل ديگرى غير از غسل اول شب مستحب است. و وقت غسل (شب‌هاى ماه رمضان) تمام شب است و بهتر آن است كه نزديك غروب آفتاب باشد مگر در شب‌هاى دهه آخر ماه رمضان كه بعيد نيست در اين شب‌ها انجام آن بين نماز مغرب و عشا رجحان داشته باشد.

و از آن جمله است: غسل روز عيد فطر و عيد قربان و غسل در اين دو روز از مستحبات مؤكد است و وقت آن بعد از فجر (سفيده صادق) تا ظهر است و احتمال دارد وقت آن تا غروب باشد و احتياط (مستحب) آن است كه بعد از ظهر به قصد رجاء به جاى آورده شود.

و از آن جمله است: غسل روز ترويه (روز هشتم ماه ذيحجه). و از آن جمله است:

غسل روز عرفه (روز نهم ذيحجه) و بهتر آن است كه هنگام ظهر انجام دهد. و از آن جمله است: غسل چند روز از ماه رجب: روز اول و وسط و آخر رجب. و از آن جمله است:

غسل روز غدير (هجدهم ذيحجه) و بهتر آن است كه در صدر روز (چاشت) انجام دهد.

و از آن جمله است: غسل روز مباهله كه بيست و چهارم ذيحجه مى‌باشد. و از آن جمله است: غسل روز دحو الارض كه بيست و پنجم ذى‌قعده مى‌باشد، البته غسل اين روز، به قصد رجاء نه به قصد ورود در شرع، آورده شود. و از آن جمله است: غسل روز مبعث كه بيست و هفتم ماه رجب مى‌باشد. و از آن جمله است: غسل شب نيمه ماه شعبان. و از آن جمله است: غسل روز ميلاد (پيغمبر صلى الله عليه و آله و سلم) كه هفدهم ربيع الاول مى‌باشد، البته به قصد رجاء آورده شود. و از آن جمله است: غسل روز نوروز. و از آن جمله است: غسل روز نهم ربيع الاول، البته به قصد رجاء به جاى آورده مى‌شود. و اگر اين غسل‌ها در وقتشان به جاى آورده نشوند، قضا ندارند، چنان كه در صورت وجود ترس از فوت آن‌ها در وقتشان، مقدم بر وقتشان نمى‌شوند.

اما غسل‌هاى مستحب مكانى: غسل‌هايى است كه براى دخول در بعضى از مكان‌هاى مخصوص مستحب مى‌باشند، مانند حرم مكه و شهر مكه و مسجد الحرام و كعبه و حرم‌

نام کتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (نشر آثار) نویسنده : خمینی، سید روح الله    جلد : 1  صفحه : 110
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست