نام کتاب : موسوعة الإمام الخميني 32 الى 41 (استفتائات امام خمينى( س)) نویسنده : الخميني، السيد روح الله جلد : 4 صفحه : 469
[سؤال 4874] 913- 1879
4. در مسأله فوق، اگر مركب، ماشين را شامل نشود، اگر كسى سابقاً خمس ماشين سوارى را پرداخته، مىتواند مبلغ پرداختى را در سالهاى آتيه- اگر بدهى بابت خمس پيدا كرد- كسر نمايد يا خير؟ متمنى است جواب را مرقوم فرموده؛ چون زياد، مورد ابتلا مىباشد.
بسمه تعالى، نمىتواند محسوب دارد.
[سؤال 4875] 23678335
بسمه تعالى
خدمت حضرت امام خمينى دام ظله العالى، پس از عرض سلام معروض مىدارد:
شخصى كه خمس بدهكار است مبلغى به سيد فقير داده است نه به قصد بدهى خودش، بلكه به قصد خمس از طرف شخص ديگرى كه از جانب وى وكيل هم نبوده، بلكه داده است كه بعداً از آن شخص بگيرد البته مطمئن بوده كه اگر به سيد بابت خمس بدهد آن غير خواهد داد، آيا مىتواند شخص پرداخت كننده آن خمس را بابت بدهى خودش محسوب نمايد؟ و السلام
بسمه تعالى، نمىتواند بابت بدهى خودش محسوب دارد و بابت بدهى ديگرى كه به او نگفته و او را وكيل نكرده نيز محسوب نمىشود.
[سؤال 4876] 8244- 1898
2. اگر كسى مىداند كه زيد خمس بدهكار است و از مال زيد بدون اطلاع او برداشت و بابت خمس به حاكم شرع داد و حاكم هم اطلاع نداشت كه اين عمل فضولى است، آيا ذمه زيد برى مىشود يا خير و آيا فرق است بين اينكه زيد بعد از اطلاع اين عمل را امضا كند و بين اينكه بگويد راضى نبوده و نيستم يا خير؟
بسمه تعالى، كفايت نمىكند و فرقى بين دو صورت ذكر شده نيست بلى اگر عين مال موجود باشد صاحب مال مىتواند فعلًا بابت خمس حساب كند.
نام کتاب : موسوعة الإمام الخميني 32 الى 41 (استفتائات امام خمينى( س)) نویسنده : الخميني، السيد روح الله جلد : 4 صفحه : 469