نام کتاب : موسوعة الإمام الخميني 32 الى 41 (استفتائات امام خمينى( س)) نویسنده : الخميني، السيد روح الله جلد : 4 صفحه : 468
مىپردازد و آقاى «ب» به گمان اينكه آقاى «الف» اهل خمس نيست، خمس آن پول را مىپردازد. بعداً كاشف به عمل مىآيد كه آقاى «الف» اهل خمس بودهاند. حال بفرماييد كه آيا آقاى «ب» مىتوانند اقدام به پس گرفتن آن مقدارى كه به عنوان خمس پرداخته، نمايد يا خير؟
بسمه تعالى، چنانچه عين پولى كه داده، باقى باشد مىتواند پس بگيرد.
[سؤال 4872] 8876- 2297
5. شخصى در ظرف سال به تدريج وجوهاتى بابت خمس و يا سهم امام عليه السلام پرداخته است ولى در پايان سال خمسى محاسبه كرده و فهميده كه بيشتر از مبلغ متعلقه شرعيه پرداخته است. آيا مبلغ مازاد را مىتوان به حساب بدهكارى شرعيه سال بعد منظور و محسوب نمود؟
بسمه تعالى، پرداختى زايد را نمىتوان براى بدهى سال بعد كه پيش مىآيد منظور نمود.
[سؤال 4873] 8831- 2155
2. اينجانب از طرف همان نهادى كه در آن مشغول به كار مىباشم مشرف به زيارت خانه خدا شدم. در آنجا متوجه شدم كه سال مالىام رسيده، لذا با روحانى كاروان در ميان گذاشتم و ايشان گفتند بنده مبلغى كه فكر مىكنم خمسم مىشود را حساب كرده و از ايشان قرض بگيرم و به عنوان خمس بپردازم و بعد در تهران به دفتر امام بدهم. در آنجا مبلغ مورد نظر را 000/ 80 ريال در نظر گرفتم. ولى وقتى به تهران مراجعت نمودم فهميدم كه خمس حقير 000/ 35 ريال مىشود و اين مبلغ را به دفتر امام پرداخت كردم. الآن مىخواهم بدانم مىبايست آن مبلغ مذكور را كه در مدينه فكر مىكردم بدهم و يا اين مبلغى كه در تهران پس از حساب و كتاب به دست آوردم؟
بسمه تعالى، دادن مبلغى كه واقعاً بدهكار هستيد كافى است.
نام کتاب : موسوعة الإمام الخميني 32 الى 41 (استفتائات امام خمينى( س)) نویسنده : الخميني، السيد روح الله جلد : 4 صفحه : 468