- بعضى از كلمات نماز مانند: عليهم، علينا، غير و ليلة، حرف ما قبل ياء مفتوح است ولى عدّهاى از افراد (حتى بعضى از عربها) حرف ما قبل ياء را به صورت مكسور مىخوانند، مانند: عليهم و غير؛ در صورتى كه در زبان عرب، ياء ما قبل مكسور را به صورت اشباع بايد خواند و اين چنين تلفّظى از نظر لغت صحيح نيست؛ به هر حال منتظر نظر شريف حضرتعالى هستيم!
ج
- بايد به فتحه خوانده شود و چنانچه به نحوى بخواند كه نزد عرف عرب صحيح باشد اشكال ندارد.
س 119
- با توجه به اينكه تلفظ حرف (ض) در تجويد چند قول است بفرمائيد شما به كدام قول عمل مىكنيد؟ يك قول مىگويد: كه برخورد نوك زبان با دندان آسيا، و يك قول هم مىگويد: كه برخورد كناره بن زبان با دندان آسيا.
ج
- شناختن مخارج حروف طبق قول علماء تجويد واجب نيست، بايد تلفظ هر حرف به نحوى باشد كه در عرف عرب صدق كند آن حرف ادا شده.
س 120
- اين جانب از حدود پنج سال پيش (ابتداى سنّ تكليف) تا كنون فكر مىكردم كه گفتن: «سمع اللّه لمن حمده» در نماز واجب است و نيز گمان مىكردم كه اين ذكر را مانند: «بحول اللّه و قوته اقوم و اقعد» بايد در حال برخاستن گفت و بدين گونه هم در نماز عمل مىكردهام؛ آيا نمازهايى كه به اين صورت خواندهام بايد قضا شود؟
ج
- قضا و اعاده لازم نيست.
س 121
- يك نفر قريب ده سال در تسبيحات اربعه به جاى و الحمد للّه،