مقصد هشتم در «طمع» و ضد آن است كه «يأس» است
و در آن دو فصل است.
فصل اوّل [مقصود از طمع و يأس]
سابق بر اين رجاء و قنوط را ذكر فرمودند، و ممكن است راوى درست ضبط نكرده باشد، و بعضى از اختلالها كه در حديث شريف است، از اين جهت باشد.
و ممكن است ما بين رجاء و طمع فرق گذاشت، به اين كه رجاء اميد به رحمت است با عمل، و طمع اميد است با نداشتن عمل يا عدم رؤيت عمل.
گر چه طمع بدون عمل بعيد است از جنود عقل به شمار رود؛ زيرا كه از آن در روايات شريفه ذم و تكذيب شده است [1]، پس اميد، بدون رؤيت عمل شايد
[1] رجوع شود به: اصول كافي، ج 2، ص 241، باب الطمع.