مقصد سوم در بيان «تصديق» و ضد آن است كه «جحود» است
و در آن دو فصل است:
فصل اول [مقصود از تصديق و جحود]
بدان كه تصديق در اين مقام، عبارت از قبول حق و اعتقاد ثابت جازم به آن است؛ چنانچه جحود عبارت از انكار حق و ردّ آن و خاضع نشدن براى آن است.
و تصديق از جنود عقل و راجع به فطرت مخموره است؛ چنانچه انكار از جنود جهل و مربوط به فطرت محجوبه است.
و تفصيل اين اجمال آن كه چون فطرت انسانى به دست قدرت جمال و جلال حق- جلّ و علا- تخمير شده، و از عالم طهارت و قدس نازل شده است، در اول فطرت و خلقت نورانى و صيقلى است. و چون وجهه آن به عالم غيب