responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : صحيفه امام نویسنده : الخميني، السيد روح الله    جلد : 6  صفحه : 461

اينها بايد زيرورو بشود. و بايد مردم خودشان را اصلاح بكنند؛ و بايد اشخاصى كه ظالم هستند و به زيردستها ظلم كردند، بايد آنها ديگر ظلم نكنند. طبقات مختلف به طبقات پايين ظلم نكنند. بايد حق فقرا، حق مستمندان داده بشود. تمام اينها در جمهورى اسلامى بايد عمل بشود. و ملت وظيفه دارد كه در جمهورى اسلامى پشتيبانى از دولتها بكند كه به خدمت ملت هستند. اگر دولتى را ديد كه خلاف مى‌كند، ملت بايد تودهنى به او بزند. اگر چنانچه دستگاه جابرى را ديد كه مى‌خواهد به آنها ظلم كند، بايد شكايت از او بكنند و دادگاهها بايد دادخواهى بكنند؛ و اگر نكردند خود ملت بايد دادخواهى بكند، برود توى دهن آنها بزند.

تقويت مستضعفين‌

در جمهورى اسلامى ظلم نيست. در جمهورى اسلامى اين طور مسائلى كه زورگويى باشد نيست. فقير و غنى؛ نمى‌تواند طبقه غنى بر طبقه فقير زور بگويد، نمى‌تواند استثمار كند، نمى‌تواند آنها را با اجر كم وادار به عملهاى زياد بكند. بايد مسائل اسلامى حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند؛ زيرورو بشوند مستكبر بايد مستضعف بشود و مستضعف بايد مستكبر بشود. نه مستكبر به آن معنى بلكه بايد همه با هم برادروار در اين دنيا- در اين مملكت- همه با هم باشند.

جمهورى اسلامى و حفظ حقوق اقشار و اقليتها

و من به همه اقشار ملت- به تمام- عرض مى‌كنم كه در اسلام هيچ امتيازى بين اشخاص غنى و غير غنى، اشخاص سفيد و سياه، اشخاص [و] گروههاى مختلف، سنّى و شيعه، عرب و عجم، و ترك و غير ترك- به هيچ وجه- امتيازى ندارند. قرآن كريم امتياز را به عدالت و به تقوا دانسته است. [1] كسى كه تقوا دارد امتياز دارد، كسى كه روحيات خوب دارد امتياز دارد؛ اما امتياز به ماديات نيست، امتياز به داراييها نيست. بايد اين امتيازات از بين برود؛ و همه مردم على السّواء هستند با هم و حقوق تمام اقشار به آنها داده‌


[1] سوره حجرات، آيه 13.

نام کتاب : صحيفه امام نویسنده : الخميني، السيد روح الله    جلد : 6  صفحه : 461
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست