responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : صحيفه امام نویسنده : الخميني، السيد روح الله    جلد : 3  صفحه : 472

وضع بانكهاست كه در ورشكستگى و عقب‌ماندگى كشور نقش مؤثرترى دارد و ملت، اين مراكز را ويران‌كننده و موجب تزلزل اقتصاد كشور و لايق آتش زدن مى‌دانند. اين شاه است كه به حسب نقل در مصاحبه با مخبر ايتاليايى گفته است: «درك من از زن آن است كه او بايد زيبا و فريبا باشد» [1]. اين شاه است كه زنها را به فساد مى‌كشاند و آنها را عروسك مى‌خواهد بار بياورد. مذهب با اين فاجعه‌ها و دردها مخالف است، نه با آزادى زن. شركت زنها در رفراندم اخير [2] بيهوده بودن ادعاهاى پوچ شاه را براى تمام اقشار ثابت كرد. زنان همدوش مردان بپاخاستند و آزادى و استقلال خود را تقاضا كردند و شاه را محكوم نمودند و در «جمعه سياه» آنچه مشهور است ششصد نفر از زنان آزاده ما به دست عمال شاه كشته شدند. اين است درك شاه از آزادى زنان و تمدن بزرگ!.

[چه رابطه‌اى مى‌خواهيد ميان ايران و كشورهاى غربى بخصوص فرانسه برقرار شود، با توجه به نقشى كه اين كشورها در رابطه با رژيم ايران ايفا كرده‌اند؟]

- مى‌خواهيم، اين دولتها، دولت ما را براى ترقى واقعى به رسميت بشناسند و بدانند كه اعمال زور براى جلوگيرى از پيشرفت مردم آفريقا و آسيا و امريكاى لاتين دير يا زود اثرات خود را در خراب كردن وضعيت خود آنان به جاى خواهد گذاشت. و به نظر من، غرب نمى‌تواند به قيمت نابودى بقيه بشريت كامياب گردد. ما از تمام ملتهاى آزاد و بزرگ مى‌خواهيم كه به ما كمك كنند تا دست غرب و شرق و دست كسانى كه مفتخوارند و مى‌خواهند منابع ما را به زور ببرند از سرِ ما قطع شود.

[نظر شما درباره اصطلاحى كه شاه باب كرده است «ماركسيست اسلامى» چيست؟]

- مقصود از اين اصطلاح در خارج ايران، مشروعيت دادن به سلطه جابرانه شاه نزد امريكاست و در داخل كشور، وارونه جلوه دادن حقايق به مردم و موجه گردانيدن كشتار


[1] مصاحبه محمد رضا پهلوى با خانم اوريانا فالاچى خبرنگار مشهور ايتاليايى است. مصاحبه فالاچى پس از چاپ در روزنامه معروف ايتاليايى «كورير دلاسرا» در مجموعه‌اى تحت عنوان «مصاحبه با تاريخ» انعكاس يافت. رژيم شاه، انتشار و توزيع متن كامل اين كتاب را در ايران ممنوع ساخت و كتاب مزبور به صورت ناقص انتشار يافت.

[2] تظاهرات و راهپيمايى عيد فطر سال 1357.

نام کتاب : صحيفه امام نویسنده : الخميني، السيد روح الله    جلد : 3  صفحه : 472
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست