responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : صحيفه امام نویسنده : الخميني، السيد روح الله    جلد : 3  صفحه : 469

هستيم و از طرفى هر چه از دستگاه شاه و دولت ديده‌اند بر خلاف مصالح اسلام و كشور بوده است و تظاهرات بى‌سابقه چند ماه اخير به دنبال دعوت ما، تظاهراتى ملى و اسلامى است و ناچار همه اقشار ملت در آن شركت مى‌كنند و در حقيقت رفراندمى است بر ضد رژيم كه قهراً آن را غير قانونى اعلام مى‌كند.

[نظر شما درباره شايعه رفتن شاه و جانشينى فرزندش چيست؟]

- چون رفتن شاه و برچيده شدن سلسله پهلوى خواست همه اقشار ملت است، ناچار شايعه رفتن شاه اوج مى‌گيرد. اگر دستهاى ستمگر خارجى براى حفظ او در كار نباشد، اين شايعه به سرعت جامه عمل مى‌پوشد و نظر ما با نظر ملت يكى است و هر مسلمى بايد نظرش همين باشد، يعنى برچيده شدن سلسله پهلوى و نابودى شاه و اولاد شاه، و اگر كسى خلاف اين بگويد خائن به اسلام و مسلمين و خائن به كشور است.

 

نظر شما درباره قول آقاى امينى‌ [1] چيست، آنجا كه به مخبر «لوموند» مى‌گويد اگر نخست وزير شود، تقاضاى مهلت مى‌كند تا اين كشور را از بن بست خارج سازد؟]

- كسى صلاحيت دارد ايران را از بن بست خارج كند كه در بين مردم پايگاهى داشته باشد، و كسانى كه چنين نيستند نمى‌توانند موفق باشند.

[شما با چه شرايطى اين تقاضا را اجابت خواهيد كرد؟]

- با برقرارى حكومت شاه و رژيم پهلوى با هيچ شرطى. زيرا مهلت با برقرارى شاه و باز بودن دست چپاولگران رژيم، جز اغفال ملت نيست، و هر طرحى با بودن شاه و رژيم، قابل قبول ما و ملت نيست، و ما با بودن اين دودمان، آزادى و استقلال را با مهلت و بى‌مهلت به دست نخواهيم آورد و پيروزى آن موقع ميسر است كه دست خارجى و آنانى كه به خارجى كمك مى‌كنند- كه در رأس آنان شاه است- قطع شود.

[كارتر كه خود را در دنيا قهرمان دفاع از حقوق بشر معرفى مى‌كند به چه دليل بعد از كشتار تهران از شاه حمايت كرد و شما نقش امريكا را در ايران چگونه ارزيابى مى‌كنيد؟]


[1] على امينى، سياستمدار كهنه كار طرفدار امريكا، و نخست وزير پيشين.

نام کتاب : صحيفه امام نویسنده : الخميني، السيد روح الله    جلد : 3  صفحه : 469
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست