responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : صحيفه امام نویسنده : الخميني، السيد روح الله    جلد : 3  صفحه : 466

مصاحبه [با خبرنگاران راديو و تلويزيون فرانسه درباره مسائل مختلف‌]

زمان: 23 شهريور 1357/ 11 شوال 1398

مكان: نجف‌

موضوع: مسائل مختلف جهان و ايران‌

مصاحبه‌كننده: خبرنگاران راديو- تلويزيون فرانسه (چاپ شده در روزنامه فيگارو)

[مقدمه: در شروع حركتهاى عظيم تاريخى، گاهى حوادث و حركتهاى كوچكْ اثرات و معانى بزرگ پيدا مى‌كنند و منشأ سرعت و شتاب بسيار مى‌شوند. ماجراى چگونگى شروع و رفع موانع انتشار مصاحبه‌هاى امام از آن قبيل است. در اين ميان، دومين مصاحبه امام در نجف و انتشار آن در پاريس داستانى دارد كه مجمل آن از زبان آقاى سيد احمد خمينى چنين است:

«پس از مصاحبه امام با لوموند، طى تماسهاى مكرر از طرف روزنامه‌ها و مجلات و راديو تلويزيونهاى كشورهاى مختلف، تقاضاى مصاحبه شد. تقاضاى زياد براى مصاحبه از تشنگى افكار جهان سياست از اوضاع ايران و همچنين ابعاد فكرى امام حكايت مى‌كرد. آن مصاحبه به قدرى قاطع و روشن بود كه در آن شرايط كه ايران را جزيره آرامش مى‌دانستند ترديدهاى بسيارى را به وجود آورد. همه مى‌خواستند بدانند كه امام در گوشه اتاقى 3^ 2 چگونه دم از انفجارى عظيم مى‌زنند و چگونه انقلاب بزرگ اسلامى را نويد مى‌دهند. از طرف ديگر، بيشتر از ساير دولتهاى منطقه، دو دولت ايران و عراق سخت به وحشت افتادند، چرا كه امام در عراق بودند و ايران را هدايت مى‌كردند. عراقى‌ها رسماً پيغام دادند كه امام حق مصاحبه ندارند و اگر كسى خواست با ايشان مصاحبه كند بايد ما را در جريان امر قرار دهد. همزمان با اين فشارها تقاضاى راديو- تلويزيون فرانسه را براى مصاحبه پذيرفتيم. پيش از ورود هيأت خبرنگاران فرانسوى به عراق، دستگاههاى امنيتى عراق از جريان امر مطلع گشتند و با تمام وجود مجهز شدند تا از اين مصاحبه جلوگيرى نمايند. من به دوستان بسيار خوبم جريان را گفتم و قرار گذاشتيم به گونه‌اى عمل كنيم كه آنها از آنچه بناست انجام گيرد مطلع نشوند.

مأموران امنيتى عراق خيابانى را كه به منزل امام ختم مى‌شد و همچنين كوچه‌اى را كه منزل امام در آن بود به شدت كنترل مى‌كردند. توسط يكى از فرنگيان به خبرنگاران اطلاع داديم كه در موقع ورود از مسيرى حركت كنند كه تحت كنترل نيست؛ و قرار گذاشته شد كه در كوچه‌اى از دورافتاده ترين‌

نام کتاب : صحيفه امام نویسنده : الخميني، السيد روح الله    جلد : 3  صفحه : 466
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست