responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : صحيفه امام نویسنده : الخميني، السيد روح الله    جلد : 3  صفحه : 375

مقدس عمل كند. به اعتقاد من، كار ايران بيشتر به اين جهت است كه مانع از اظهار عقيده دشمنان اسرائيل بشود.

[موقع و موضع شما در قبال امريكا چيست؟]

- در طى بيانيه‌ها و اعلاميه‌هاى پانزده سال اخير خود چندين بار موضع و موقع خودم را در قبال امريكا و قدرتهاى بزرگ ديگرى كه از ثروتهاى ممالك فقير بهره‌بردارى مى‌كنند، بيان كرده‌ام. امريكا عمال خود را در اين ممالك تحميل و بعد خشونتى را كه به مردم تحميل مى‌شود تأييد مى‌كند. امريكا كه منشأ كودتاى 1332 و بازگشت و حفظ شاه بر سر قدرت است، سياست خود را تغيير نداده است. تا وقتى كه وضع بدين منوال است، موضع و موقع من در قبال امريكا همچنان تغيير ناپذير خواهد ماند.

[آيا مثل برخى فكر مى‌كنيد كه امريكا مى‌خواهد يك رژيم آزادمنش ليبرال در ايران مستقر سازد؟]

- يعنى اعلاميه راجع به احترام و رعايت حقوق بشر؟ اين مطلب چيزى جز حرف نيست؛ حرف! و من بدان باور ندارم. كافى است كه ملاحظه بكنيد كارتر رئيس جمهور امريكا در جريان ديدارش در تهران پشتيبانى خود را از شاه تجديد كرد و علاوه بر آن، عملًا اين پشتيبانى مورد تكذيب قرار نگرفت. به هر حال ما هيچ گاه رژيمى را با سيما و صورتى ليبرال و آزادمنش، و مضمون و محتواى ديكتاتورى و استبدادى قبول نخواهيم كرد.

[در مقابل اتحاد شوروى كه همسايه بزرگ ايران است، موضع و موقع شما چيست؟]

- همان موضع و موقعى كه در قبال امريكاست. ابرقدرتها مردم ما را استثمار كردند. من فرقى ميان آنها و حتى بين آنها و انگليس هم نمى‌بينم. هنگامى كه ايران واقعاً مستقل گرديد، در آن صورت مى‌تواند روابط سالمى با تمامى ممالك عالم برقرار سازد.

[آيا فكر مى‌كنيد كه رژيم شاه قادر است كه آزادمنشى پيشه كند؟]

- هر گز! حتى اصول دموكراسى و آزادى در تضاد بنيادى با اين رژيم و با وجود خود شاه هستند؛ لذا هيچ مصالحه ممكنى با وى وجود ندارد. جنايات وى بيشمار است. نخستين كار يك رژيم آزاد آن خواهد بود كه محاكمه شاه را ترتيب دهد؛ بر اساس اين امر كه او ثروتهاى مملكت را جمع كرده و آنها را به بانكهاى خارجى منتقل ساخته است. بايد كه‌

نام کتاب : صحيفه امام نویسنده : الخميني، السيد روح الله    جلد : 3  صفحه : 375
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست