responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : صحيفه امام نویسنده : الخميني، السيد روح الله    جلد : 21  صفحه : 294

حكم [به آقاى خامنه‌اى (لزوم نظارت بر تدوين كتابهاى درسى)]

زمان: 4 اسفند 1367/ 16 رجب 1409

مكان: تهران، جماران‌

موضوع: لزوم نظارت بر تدوين كتابهاى درسى و جلوگيرى از تحريف تاريخ در كتابهاى درسى‌

مخاطب: خامنه‌اى، سيد على‌

[بسم اللَّه الرحمن الرحيم‌

محضر مبارك مرجع عاليقدر جهان تشيع، رهبر كبير انقلاب اسلامى، حضرت آيت اللَّه العظمى امام خمينى- متّع اللَّه المسلمين بطول بقاء وجوده الشريف‌

با اهداى سلام و لثم اناملكم الشريف، عطف به نامه مورخه 11 بهمن 67، معروض مى‌دارد، برداشتها و تحليلهاى ليبراليستى و ماترياليستى در بسيارى از كتابهاى تاريخى كه در پى پيروزى انقلاب اسلامى منتشر شده و مى‌شود، و نيز برخى نوشته‌هاى دور از حقيقت و تحريف شده در كتابهاى درسى مدارس و دانشگاهها در زمينه تاريخ، بشدت نگران كننده و رنج‌آور است. اين جانب ضمن پوزش از تصديع اوقات گرانبهاى آن امام عزيز، به نمونه‌هايى از آن اشاره مى‌كنم:

1- كتاب «تاريخ معاصر ايران»، كه براى دوره‌هاى متوسطه دبيرستانها تدوين شده است، درباره كشيده شدن مردم به سفارت انگلستان در پى نهضت مشروطه، كه بنا بر شواهد موجود با نقشه فراماسونهاى كافر و بيگانه‌پرستان از خدا بيخبر انجام گرفت، در ص 77 چنين مى‌نويسد:

«بهبهانى از ميانه راه براى مردم پيغام فرستاد كه مى‌توانند در سفارت انگلستان متحصن شوند. به اين ترتيب، در حدود بيست هزار نفر به باغ سفارت بيگانه پناه بردند و ....»

اين اظهار نظر در كتاب درسى آموزش و پرورش نظام جمهورى اسلامى، با اين قاطعيت، در شرايطى صورت مى‌گيرد كه اساساً موضوع از ديد تاريخ‌نويسان مورد اختلاف است؛ و كسروى ضد اسلام در كتاب «تاريخ مشروطه»، ص 109، در اين باره آورده است:

«اين گمان هر گز نمى‌رود كه بهبهانى يا طباطبايى به پناهيدن مردم به سفارتخانه خرسندى داده‌اند، و يا چنين گفتگويى در بودن ايشان مى‌رفته، چه ما خود ديديم كه آنان با چه سختيها و بيمها روبه بودند، و با اين همه از مسجد بيرون نيامدند. و سرانجام كه ناگزير شدند، روانه قم گرديدند. آن رفتار

نام کتاب : صحيفه امام نویسنده : الخميني، السيد روح الله    جلد : 21  صفحه : 294
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست