responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : صحيفه امام نویسنده : الخميني، السيد روح الله    جلد : 19  صفحه : 94

هم مى‌روند- و حق ايشان است- مى‌فهمند كه ايران با دنيا رابطه دارد.

روابط با كشورها با حفظ استقلال‌

البته ما طرفدار همه مظلومين در همه جا هستيم، و ميل داريم كه مظلومين بر همه ستمگران غلبه كنند. و آقايان توجه كنند كه روابط زمان سابق نباشد كه در زمان سابق روابط يك طرفه بود؛ آقايى و نوكرى، چه در زمان قاجار و چه زمان رضا خان و تا آخر. و شما ديديد كه از اول اين طور بود كه وقتى سفيرى از انگلستان يا امريكا مى‌آمد، كسى جرأت نمى‌كرد حتى يك كلمه‌اى بر خلاف مصالح آنها بگويد. ولى ايران، امروز اين طور نيست، و ما هيچ كشورى مثل ايران سراغ نداريم كه اين طور، دنيا و شرق و غرب به آن نظر داشته باشند، و مستقل بوده و بگويد ما نه با امريكا كار داريم و نه با شوروى و ما خودمان هستيم. و اين كه با همه دولت‌ها رابطه داشته باشيم يعنى، رابطه دوستانه، نه روابط بين ارباب و رعيت، و ما اين روابط را نمى‌خواهيم مادامى كه اين طور هست. و ما استقلال خودمان را مى‌خواهيم حفظ كنيم و در دنيا زندگى كنيم و اسلام را به پيش ببريم.

اين روابط بايد هر روز محكمتر بشود، و شما از اول بايد به آنها بفهمانيد اين معنا را كه ما نمى‌خواهيم روابطمان مثل روابط زمان شاه باشد، بلكه ما روابط خاص اسلامى داريم كه اسلام نه ظالم بود و نه زير بار ظلم مى‌رفت، و ما هم مى‌خواهيم اين طور باشيم كه نه ظلم كنيم، نه زير بار ظلم برويم.

مشروط بودن رابطه با امريكا

و شما اين نكته را توجه داشته باشيد كه؛ آن قدرتى كه شما را به استقلال و آزادى رساند، قدرت خداى تعالى بود، و تا وقتى كه اين عنايات الهى محفوظ باشد، هيچ قدرتى نمى‌تواند كارى بكند. همان طور كه در اين جنگى كه عليه ما به راه انداخته و از همه جا به دشمن ما كمك مى‌كنند، مع ذلك همه ملت ما و جوانان ما و تمام كشور ما ايستاده‌اند، و ما براى دفاع تا آخر ايستاده‌ايم، و دامنه تبليغات هم عليه ما مى‌دانيد از كجا تا كجاست. آن وقتى كه فرانسه آن هواپيماها را به عراق فرستاد، چقدر تبليغ كردند كه كار تمام شد و صدام خارك را با خاك يكسان مى‌كند. آن مسأله تمام شد، حال مسئله‌

نام کتاب : صحيفه امام نویسنده : الخميني، السيد روح الله    جلد : 19  صفحه : 94
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست